ANALISIS KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA DITINJAU DARI GAYA KOGNITIF REFLEKTIF IMPULSIF

Nilna Minrohmatillah


DOI: https://doi.org/10.29100/jp2m.v4i2.957

Abstract


This research is aimed analyze how mathematical communication skills of students are reflective and impulsive cognitive style. This descriptive qualitative research is conducted using test method which has been adjusted to certain indicators. The subjects in this study were class students VII C in SMPN 1 Sumbergempol Tulungagung. The data analize with data reduction techniques, data presentation, and conclusion. The result shows that that students with reflective cognitive style are better at processing information and have mathematical communication skills better and superior to students with impulsive cognitive styles.

 

Keywords: mathematics communication, reflective-impulsive


Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Achir, Yaumil Sitta, dkk. 2017. “Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (Spldv) Ditinjau Dari Gaya Kognitif”Jurnal penelitian pendidikan Vol. 20, No. 1 Februari tahun 2017

Auliana, Novi.2017.“Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Padamateri Statistika Ditinjau Dari Gaya Belajar Visual, Auditorial, Kinestetik (VAK)” Jurnal Simki-Techsain Vol. 01, No.06 tahun 2017.

Lestari,Karunia Eka dan Mokhammad Ridwan Yudhanegara. 2014. Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung:PT Refika Aditama.

Peraturan Dirjen Dikdasmen No. 506/C/PP/2004 tanggal 11 November 2004

Prayitno,Sudi, et al.2013. “Indentifikasi Indikator Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Berjenjang Pada Tiap-Tiap Jenjangnya”. KNPM V Himpunan Matematika Indonesia.384-389.

Sugiyono. 2008. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitif, Kualitatif, dan R&D). Bandung:Alfabeta.

Susanti, Inggit Tri. 2015. “Analisis Kreativitas Siswa...” . Skripsi. FKIP UMP.

Nugraha, Agi. 2013. Pembelajaran Matematika Metode Personalized System Of Insruction (PSI) untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP. Skripsi. Universitas Pendidikan Indonesia (UPI).

Desmita. (2011) Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bnadung: PT. Remaja Rosdakarya