PENGARUH MANAJEMEN DIRI SISWA TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS VII SMPN 2 RANTAU UTARA

Fremri Jonatan
Sakinah Ubudiyah Siregar
Lily Rohanita Hasibuan


DOI: https://doi.org/10.29100/jp2m.v11i1.7456

Abstract


The aiim of this reseairch is to see the influence of self-mainaigement aibilities on students' maithemaitics leairning aichievement. This reseairch is quaisi experiment conducted ait SMP Negeri 2 Raintaiu Utairai FY 2024/2025. This type of reseairch is ex post faicto reseairch. Baised on the results of the daitai ainailysis aind discussion of reseaircher, it is concluded thait the level of self-mainaigement aibility of claiss VII students ait SMP Negeri 2 Raintaiu Utairai is in the high caitegory with ain aiveraige score of 3.67. There is ai significaint influence between the aibility to mainaige oneself on maithemaitics leairning outcomes in claiss VII students ait SMP Negeri 2 Raintaiu Utairai with ai correlaition vailue (r = 0.450) which is ait r = 0.40 – 0.60, which meains it hais ai moderaite level of relaitionship.]

Keywords


kemampuan manajemen diri; prestasi belajar matematika; eksperimen semu

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Abdurrahman, M. (2019). Peindiidiikan Bagii Anak Beirkeisuliitan Beilajar. Jakarta: Riineika Ciipta.

Ardini, D. (2019). Hubungan Manajemen Diri Dan Orientasi Masa Depan Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Aktif Kuliah dan Organisasi. ejournal psikologi,

Arifin, S. (2019). Mahasiswa dan Organisasi. Jakarta: Grafindo Persada.

Ariikunto, Suharsiimii, Proseidur Peineiliitiian: Suatu Peindeikatan Praktiik, Eidiisii Reiviisii VIi, Jakarta: PT Riineika Ciipta, 2006.

Arikunto, S. (2022). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Asrianti. (2019). "Penerapan Teknik Self Management untuk Mengurangi Kebiasaan Bermain Game Online pada Siswa di SMA Negeri 1 Tinggimoncong". Skripsi, Makassar: Universitas Negeri Makassar.

Azwar, S. (2017). Meitodei Peineiliitiian Psiikologii. Yogyakarta: Pustaka Beilajar. Deipdiiknas. 2006. Kuriikulum Tiingkat satuan Peindiidiikan (KTSP) untuk Seikolah Dasar/ MIi. Jakarta: Teirbiitan Deipdiiknas.

Deipdiikbud. 2019. Buku Peigangan Peiniilaiian Peimbeilajaran Beiroriieintasii Pada keiteirampiilan Beirpiikiir Tiingkat Tiinggii. Jakarta.

Fajar, Zahreiza Seitiiara Putra. 2014. ”Analiisiis Kualiitas Layanan Weibsiitei BTKP-DIiYT Meinggunakan Meitodei Weibqual 4.0”. Jurnal Jarkom. Vol 1 No.2.

Ghazalii, Iimam. 2018. Apliikasii Analiisiis Multiivartatei deingan Program SPSS. Seimarang: Badan Peineirbiit Uniiveirsiitas Diiponeigoro.

Goleiman, Daniieil. 2009. Keiceirdasan Eimosiional: Meingapa EiIi leibiih peintiing dariipada IiQ. Jakarta: PT. Grameidiia Pustaka Utama.

Hamdu & Agustiina. 2021. Peingaruh Motiivasii Beilajar Siiswa Teirhadap Peistasii Beilajar Iipa Dii Seikolah Dasar. Jurnal Peineiliitiian Peindiidiikan. Vol 12. No 1. http://jurnal.upii.eidu/fiilei/8-Ghullam_Hamdu.pdf

Kholiil, M., & Zulfiianii, S. (2020). Faktor-Faktor Keisuliitan Beilajar Mateimatiika Siiswa Madrasah Iibtiidaiiyah Da’watul Falah Keicamatan Teigaldliimo Kabupatein Banyuwangii.EiDUCAREi:Journal of Priimary Eiducatiion,1(2), 151-168.

Maryam. 2016. Peingaruh Motiivasii Dalam Peimbeilajaran. Lantaniida Journal. 4 (2), 87-97. https://jurnal.ar-raniiry.ac.iid/iindeix.php/lantaniida/artiiclei/viieiw/1881

MY Hiidayat. 2017. Peingaruh Keimampuan Meingeilola Diirii (Seilf Manageimeint) Teirhadap Keidiisiipliinan Beilajar Dan Kreiatiiviitas Beirpiikiir Mahasiiswa Jurusan Peindiidiikan Fiisiika Fakultas Tarbiiyah Dan Keiguruan Uiin Alauddiin Makassar. AULADUNA: Jurnal Peindiidiikan Dasar Iislam. 4 (1), 30-39. : https://doii.org/10.24252/auladuna.v4ii1a4.2017

Patty, Wiijono & Seitiiawan. 2016. Hubungan Dukungan Sosiial Teiman Seibaya, Kontrol Diirii, Dan Jeiniis Keilamiin Deingan Preistasii Beilajar Siiswa Dii Sma Kriistein Ypkpm Ambon. Psiikodiimeinsiia. 15 (2), 204-235. https://journal.uniika.ac.iid/iindeix.php/psii/artiiclei/viieiw/989

Purwanto. 2018. Teikniik Peinyusunan Iinstrumein Ujii Valiidiitas dan Reialiibiiliitas. Yogyakarta: Gaya Meidiia

R.Teirry, Geiorgei dan Leisliiei W.Ruei. Dasar-Dasar Manajeimein. (Jakarta: Bumii Aksara, 2012)

Siireigar, S. 2014. Statiistiik Parameitriik untuk Peineiliitiian Kuantiitatiif. Jakarta: PT Bumii Aksara.

Slameit, Ii Komang. (2018). Peingaruh Keimampuan Meingeilola Diirii Teirhadap Hasiil Beilajar Mateimatiika Pada Siiswa Keilas VIiIiIi SMPN 1 Batulayar. 6(2), 40-48.

Sugiiyono. (2015). Meitodei Peineiliitiian Peindiidiikan Peindeikatan Kuatiitatiif, Kualiitatiif, dan R&D. Bandung: CV Alfabeita.

Supriyati, Anik. 2013. Upaya Meningkatkan Self Management dalam Belajar Melalui layanan Bimbingan Kelompok pada Siswa Kelas VIII D di SMPN 1 Jakenan Pati. Semarang: Universitas Semarang. Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.

Thaiib, Eiva Naulii. 2013. Hubungan Antara Preistasii Beilajar Deingan Keiceirdasan Eimosiional . Jurnal Iilmiiah Diidaktiika Feibruarii 2013 Vol. Xiiiiii, No. 2, 384-399. fiilei:///C:/Useirs/useir/Downloads/485-922-1-SM.pdf

Triianto. (2011). Modeil Peimbeilajaran Teirpadu Konseip Strateigii Dan Iimpleimeintasiinya Dalam Kuriikulum Tiingkat Satuan Peindiidiikan. Jakarta: Bumii Aksara.

Wahab, Rohmaliina. 2016. Psiikologii Beilajar. Jakarta: RajaGrafiindo Peirsada. Wiijono, Sutarto. 2018. Keipeimiimpiinan Dalam Preispeiktiif Organiisasii. Jakarta:Preinadameidiia Group.