UPAYA MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA MELALUI MEDIA REALIA KELAS II SDN GALUDRA SUMEDANG

Hanah Ramli
Arrahim Arrahim
Yudi Budianti


DOI: https://doi.org/10.29100/jp2m.v11i1.7247

Abstract


This research aims to determine whether the use of realia media in sequential subtraction material can improve elementary school students' understanding of mathematical concepts. A total of 22 second grade students at SDN Galudra Sumedang took part in this research during the 2024 school year. This research used the classroom action research method. There are two cycles, each cycle consisting of 3 meetings. In each cycle, four main activities are carried out, namely: planning, implementation, observation and reflection. This research also uses data collection techniques, namely: interviews, observation, tests and documentation. The results of this research in cycle I, understanding of mathematical concepts showed an average of 68.0 with a completeness level of 68%. After carrying out the second cycle evaluation, there was a relevant increase with an average score of 91.0 with a completion rate of 91%. Classical completion in research of at least 75% of students achieving a score > 66 is declared successful. The results of this study show that the use of Realia Media can improve understanding of mathematical concepts in class 2 students at SDN Galudra, Sumedang.


Keywords


Pemahaman Konsep; Media Realia; Pembelajaran Matematika

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Ainularifin, N., & Mahmudah, I. (2023). Upaya Guru Mengatasi Kesulitan Pemahaman Konsep Matematika Materi Penjumlahan Dan Pengurangan Bersusun. 3(2), 107–119.

Arifin, F., & Yanti, W. (2020). Peningkatan Pemahaman Konsep Pengurangan Dengan Media Pohon Pengurangan ( Pohrang ) Siswa Kelas I Mi / Sd. 7(November), 79–88. Https://Doi.Org/10.25134/Pedagogi.V7i2.3363.Diajukan

Arikunto, S., Suhardjono, & Supardi. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Bumi Aksara

Arikunto, Suharsimi. (2013). Manajemen Penelitian. Jakarta: Pt Rineka Jakarta

Darmadi, Rifai, M., Rositasari, F., & Haryati, N. (2024). Analisis Penerapan Penelitian Tindakan Kelas (Ptk) Di Sekolah. Maras: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(1), 261–266. Https://Doi.Org/10.60126/Maras.V2i1.161

Dina, S. R., Nafiah, M., & Siregar, R. (2022). Analisis Penggunaan Media Realia Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Pada Siswa Didik Kelas Tinggi Di Sekolah Dasar. Educational Technology Journal, 2(1), 1–9. Https://Doi.Org/10.26740/Etj.V2n1.P1-9

Dini, A., & Suryani, I. (2023). Pengembangan Media Papan Pintar (Papin) Matematika Materi Pengurangan Dikelas Iii Sekolah Dasar. 7(September), 642–650.

Fahrudin, A. G., Zuliana, E., & Bintoro, H. S. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Melalui Realistic Mathematic Education Berbantu Alat Peraga Bongpas. Anargya: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 14–20. Https://Doi.Org/10.24176/Anargya.V1i1.2280

Handayani, E. S., & Subakti, H. (2021). Analisis Penggunaan Media Realia Melalui Pembelajaran Online Di Sekolah Dasar. 5(2), 772–783.

Jannah, F., & Zainudin. (N.D.). Meningkatkan Aktivitas Belajar Operasi Pengurangan Bilangan Menggunakan Media Realia Siswa Kelas Ii Sdn 01 Mentebah.

Kusumawati Dwi, I., & Hasanudin, C. (2023). Penggunaan Media Realia Dalam Pembelajaran Matematika Sd. 306–311.

Masding, S. F., & Munawir, A. (2023a). Pengembangan Media Papan Pintar Pada Tema Pertumbuhan Dan Perkembangan Makhluk Hidup Untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan Dasar, 1(1), 1–5.

Meidianti, A., Kholifah, N., & Sari, N. I. (2022). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Didik Dalam Pembelajaran Matematika. 2(80), 134–144.

Muhtar Efendi, D. (2017). Perbandingan Penggunaan Media Pembelajaran Realia Dengan Gambar Cetak Pada Model Student Teams Achievement Division Terhadap Hasil Belajar Geografi.

Mukrimatin, N. A., Murtono, M., & Wanabuliandari, S. (2018). Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V Sd Negeri Rau Kedung Jepara Pada Materi Perkalian Pecahan. Anargya: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 67–71. Https://Doi.Org/10.24176/Anargya.V1i1.2277

Nafisah, S., Furnamasari, Y. F., Pendidikan, J., 15, N., Wetan, C., Cileunyi, K., Bandung, K., & Barat, J. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Papan Pintar Dalam Pembelajaran Matematika Kelas Dua Uptd Sdn 1 Juntinyuat. Jurnal Inspirasi Pendidikan (Alfihris), 1(3), 208–216. Https://Doi.Org/10.59246/Alfihris.V1i3.360

Nurfadhillah, S., Wahidah, A. R., Rahmah, G., Ramdhan, F., Maharani, S. C., & Tangerang Ubiversitas Muhammadiyah. (2021). Penggunaan Media Dalam Pembelajaran Matmatika Dan Manfaatnya Di Sekolah Dasar Swasta Plus Ar-Rahmaniyah. Edisi : Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(2), 289–298. Https://Ejournal.Stitpn.Ac.Id/Index.Php/Edisi

Prameswara, A. Y., & Pius X, I. (2023). Upaya Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa Kelas 4 Sdk Wignya Mandala Melalui Pembelajaran Kooperatif. Sapa - Jurnal Kateketik Dan Pastoral, 8(1), 1–9. Https://Doi.Org/10.53544/Sapa.V8i1.327

Putri, R. (2022). Jurnal Cakrawala Pendas Pengaruh Media Pembelajaran Papan Pintar ( Smart Board ) Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Didik Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1181–1189.

Radiusman. (2015). Studi Literasi: Pemahaman Konsep Siswa Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal.Umj.Ac.Id/Index.Php/Fbc, 1–8.

Rohman, F., & Syukri, R. (2024). Lkpd Rme: Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Nilai Tempat Bilangan Siswa Didik Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09, 231–243.

Shobrun, Y. (2023). Hasil Belajar Matematika Siswa Sd Menggunakan Media Realia Dalam Pembelajaran Berbasis Lingkungan. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: Jppp, 4(2), 153–157. Https://Doi.Org/10.30596/Jppp.V4i2.15992

Susilowati Yulia, A., & Eryani, R. (2021). Penerapan Media Realia Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Siswa Sekolah Dasar. 5(4), 2090–2096.

Wulandari, D. P. (2006). Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Sd Melalui Pembelajaran Dengan Pendekatan Problem Posing. 2.

Yuliani, E. N., Zulfah, Z., & Zulhendri, Z. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation (Gi) Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas Viii Smp Negeri 1 Kuok. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 91–100. Https://Doi.Org/10.31004/Cendekia.V2i2.51

Zulminiati, C. (2021). Media Papan Pintar Terhadap Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan Anak Usia 5-6 Tahun. 18(229), 105–111. Https://Doi.Org/10.17509/Edukids.V18i2.33992