MODEL PEMBELAJARAN NUMBERED HEADS TOGETHER BERBANTUAN QUIZIZZ TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA SMP
Abstract
The aim of this research is to compare three different learning models in improving junior high school students' mathematical problem solving abilities. These models include Numbered Heads Together (NHT) assisted by Quizizz, NHT, and direct learning. This research involved 90 class IX students of SMP PGRI 1 Cisolok who were divided into three classes, namely IX A, IXB, and IX C, using a type of quasi-experiment with a Control Group Pretest and Posttest design. The instruments used in this research include test instruments, observation sheets, and documentation. Research findings reveal that there are differences in problem solving abilities between students who use the NHT assisted Quizizz, NHT, and direct learning models. Students with the NHT model assisted by Quizizz are better than students who use the NHT model, students with the NHT model assisted by Quizizz are better than students who use the direct learning model, students with the NHT model are better than those with the direct model.
Keywords
Full Text:
PDFArticle Metrics :
References
Agustiani, N., Setiani, A., & Lukman, H. S. (2022). Pengembangan Instrumen Tes PLSV Berdasarkan Indikator Berpikir Kritis dan Pemecahan Masalah. Jambura Journal of Mathematics Education, 3(2), 107–119. https://doi.org/10.34312/jmathedu.v3i2.15837
Hermawati, H., Jumroh, J., & Sari, E. F. P. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis pada Materi Kubus dan Balok di SMP. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 141–152. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v10i1.874
Islamiah, N., Purwaningsih, W. E., Akbar, P., & Bernard, M. (2018).
Analisis Hubungan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Self Confidence Siswa SMP [Analysis of the Relationship between Mathematical Problem-Solving Ability and Self Confidence in Junior High School Students]. Journal On Education, 1(1), 47–57.
Kanter, E. H., Alhaddad, I., & Nani, K. La. (2023). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together pada Materi Perbandingan. Jurnal Pendidikan Guru Matematika, 3(3), 218–229. https://doi.org/10.33387/jpgm.v3i3.6624
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2018). Panduan Pengembangan Pembelajaran Abad ke-21. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kurniawati, I., Raharjo, T. J., & Khumaedi. (2019). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah untuk Mempersiapkan Generasi Unggul Menghadapi Tantangan abad 21. Seminar Nasinal Pascasarjana, 21(2), 702.
Nugrahani, K. P. E., Purbosari, P., & Sularmi. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Hasil Belajar Matematika Melalui Media Quizizz. Educatif Journal of Education Research, 4(3), 72–78. https://doi.org/10.36654/educatif.v4i3.117
Rahmawati, A., Lukman, H. S., & Setiani, A. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sd Ditinjau Dari Tingkat Kecerdasan Intelektual. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(2), 79–90. http://repository.upi.edu/54235/
Rahmawati, & Apriyani, R. (2021). Model Pembelajaran Menggunakan Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) berbantuan Quizizz untuk Meningkatkan Pemecahan Masalah. Nabla Dewantara: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(November), 94–106.
Setiana, N. P., Fitriani, N., & Amelia, R. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sma Pada Materi Trigonometri Berdasarkan Kemampuan Awal Matematis Siswa. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(4), 899–910. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.899-910
Setiani, A. (2016). Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Problem Based Learning Untuk Mengurangi Kecemasan Matematika Dan Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa MTs. M A T H L I N E : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(2), 135–148. https://doi.org/10.31943/mathline.v1i2.25
Setiani, A., Lukman, H. S., & Suningsih, S. (2020). Meningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Menggunakan Strategi Problem Based Learning Berbantuan Mind Mapping. Prisma, 9(2), 128. https://doi.org/10.35194/jp.v9i2.958
Sinaga, R. S., & Sitepu, D. R. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (Nht) Terhadap Pemecahan Masalah Matematis Siswakelas Viii Smp Negeri 2 Stabat. Serunai : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(2), 152–160. https://doi.org/10.37755/sjip.v7i2.511
Siti Qotrunnada, Imswatama, A., & Balkist, P. S. (2023). Model Pembelajaran Numbered Head Together Berbantu Cerdas Cermat Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(4), 1726–1733. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i4.6021
Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Rineka Cipta.
Sopiah, I., Setiani, A., Lukman, H. S., Sukabumi, U. M., Sukabumi, U. M., Sukabumi, M., Pemecahan, K., & Matematis, M. (2018). Validitas E-Lks Model Blended Learning Untuk Melatih Kemampuan Pemecahan Masalah. 35–45.
Suarni, I. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT (Numbered Heads Together) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Lingkaran Di Kelas VIIIA SMP Negeri 13 Sigi. 2017.
Sudirah. (2020). Penerapan Metode Instruksi Langsung (Direct Instruction) dalam Sistem Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas 3 SD. ISEJ: Indonesian Science Education Journal, 1(2), 97–108.
Wardhani, A. K., Haerudin, & Ramlah. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal
TIMSS Materi Geometri. Didactical Mathematics, 4(1), 94–103. https://doi.org/10.31949/dm.v4i1.2017
World Economic Forum. (2020). The Future of Jobs Report. In The Future Of Homo. World Economic Forum. https://doi.org/10.1142/11458
Zhao, L., Li, M., & Huang, X. (2020). Gamified learning and its effect on student engagement and problem-solving in mathematics. International Journal of Educational Research, 85, 101–113.