EKSPLORASI ARSITEKTUR MADURA: DARI TANEAN LANJHANG KE BAHAN AJAR GEOMETRI DI SEKOLAH DASAR



DOI: https://doi.org/10.29100/jp2m.v11i1.6858

Abstract


The tanean lanjhang traditional house is a bridge between culture and geometry, as its structure is rich in geometric elements.its structure is rich in geometric elements. The aim of the research of this research is to explore architecture of tanean lanjhang, as a teaching material for geometry atgeometry teaching material in elementary school. Elementary School. This research uses qualitative research with researcher as a participant. Data collection techniques using observation, documentation, and literature study. Data analysis techniques include: reduction data reduction, data display, and verification. The research subjects were 2 tanean lanjhang houses in Bangkalan and Pamekasan. The results of this study concluded that in the tanean lanjhang traditional house, there are teaching materials teaching materials that can be used in mathematics learning materials. The implementation of this research can be applied in teaching materials, such as culture-based teaching materials, culture-based LKPD and culture-based assessments. and culture-based assessments.

Keywords


Geometri; Arsitektur tanean lanjhang

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Fauzi, A., & Setiawan, H. (2020). Etnomatematika: Konsep Geometri pada Kerajinan Tradisional Sasak dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 20(2), 118–128. https://doi.org/10.30651/didaktis.v20i2.4690

Halim, H. (2011). Perkembangan Rumah Tradisional Muna. Jurnal Arsitektur, 1(2), 68–79.

Kurnia, W. A., & Nugroho, A. M. (2015). Karakteristik Ruang pada Rumah Tradisional Tanean Lanjhang di Desa Bandang Laok , Kecamatan Kokop , Kabupaten Bangkalan , Madura. 2(1), 10–21.

Kurnia WA, N. A. (2015). Karakteristik Ruang Pada Rumah Tradisional Tanean Lanjhang di Desa Bandang Laok Kecamatan Kokop, Kabupaten Bangkalan Madura. Jurnal Arsitektur, 2(1), 10–21.

Listiani, T., Dirgantoro, K. P. S., Saragih, M. J., & Tamba, K. P. (2019). Analisis Kesalahan Mahasiswa Pendidikan Matematika dalam Menyelesaikan Soal Geometri pada Materi Bangun Ruang. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education, 3(1), 44.

Miles, B Matthev; Huberman, M. S. J. (2014). Qualitative Data Analysis.

Nidho, Y. (2013). Mengembangkan Model Pembelajaran Tematik (1st ed.). PT Prestasi Pustakarya.

Nur’aeni, E. (2008). Teori Van hiele Dan Komunikasi Matematik (Apa, Mengapa Dan Bagaimana). Semnas Matematika Dan Pendidikan Matematika, 124–138.

Pramono, A. (2013). Media Pendukung Pembelajaran Rumah Adat Indonesia Menggunakan Augmented Reality. Jurnal ELTEK, 11(01), 1693–4024.

Said, A. A. (2004). Toraja Simbolisme Unsur Visual Rumah Tradisional (1st ed.). Ombak.

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kualitatif (S. Y. Suryandari (ed.); 3rd ed.). Alfabeta.

Sumarto. (2019). Budaya, Pemahaman dan Penerapannya “Aspek Sistem Religi, Bahasa, Pengetahuan, Sosial, Keseninan dan Teknologi.” Jurnal Literasiologi, 1(2), 144–159.

Syakhrani, A. W., & Kamil, M. L. (2022). Budaya Dan Kebudayaan: Tinjauan Dari Berbagai Pakar, Wujud-Wujud Kebudayaan, 7 Unsur Kebudayaan Yang Bersifat Universal. 5(1), 782–791.

Syauqina, R. A. Qothrun Nada., Wardhani, Indah Setyo., Chusna, Noril Lailatul., Ulfa, Sukriya., & Fijriyah, Izzah. (2024). Permainan Tradisional Madura: Dari Permainan Tanjan ke Ide Aktivitas Spasial Skills dalam Pembelajaran Matematika. JP2M (Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika), Vol. 10 No. 2, (718-727). https://doi.org/10.29100/jp2m.v10i2.6580

Ulfa, Sukriya., Wardhani, Indah Setyo., Syauqina, R. A. Qothrun Nada., Chusna, Noril Lailatul., & Fijriyah, Izzah. (2024). Budaya Tellasen Topak: Dari Ketupat ke Ide Aktivitas Spatial Skills dalam Pembelajaran Matematika. JP2M (Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika), Vol. 10 No. 2, (654-663). https://doi.org/10.29100/jp2m.v10i2.6578

Wardhani, C. A. R., Permatasari, F. P., & Dwiasmaraditya, N. (2022). Kajian Etnomatematika pada Konstruksi Rumah Adat Suku Muna dari Sulawesi Tenggara. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 5, 354–363.

Wardhani, I.S., Nusantara, T., Parta, I.N., Permadi, H., (2023). The Model of Geometry Learning With Spatial Skills Features: Is It Possible?. Journal of Higher Education Theory & Practice. Vol. 23 Issue 14, p225-240. 16p. DOI: /10.33423/jhetp.v23i14.6397.

Wardhani, Indah Setyo. (2023). Identifikasi Karakteristik Spatial Questions Mahasiswa Pendidikan

Guru Sekolah Dasar Pada Materi Geometri. JP2M (Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran

Matematika),Vol.9 No.2, (369-381). https://doi.org/10.29100/jp2m.v9i2.4746

Wardhani, Indah Setyo. (2023). Pengembangan Model Pembelajaran Imajinatif Spasial Untuk

Menumbuhkan Spatial Skills siswa sekolah dasar. Disertasi tidak dipublikasikan: Universitas Negeri Malang

Wardhani, Indah Setyo. (2023). Why Orientation Spatial Strategies Are Important In Learning

Geometry? The 2nd International Conference on Mathematics Education and Technology

(ICOMET). Universitas Islam Malang

Wardhani, Indah Setyo. (2024). Pengembangan Modul Ajar Materi Geometri Untuk Menumbuhkan Spatial Skills Siswa Sekolah Dasar. JP2M (Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika), Vol. 10 No. 1, (277-289). https://doi.org/10.29100/jp2m.v10i1.5759

Wardhani, Indah Setyo. (2024). Learning Model Products: Is It Valid? (Study on Geometry Learning Model). Widyagogik. Vol 11. No 3. January–March 2024. DOI: https://doi.org/10.21107/Widyagogik/v11i3.26052