STUDI PENDAHULUAN PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN ROLE PLAYING GAME (RPG) BERBASIS ANDROID PADA SISWA KELAS VII
Abstract
Math is often thought to be a difficult subject, especially in solving problems. In addition, laziness while learning can cause various problems such as lack of understanding of concepts, problem solving skills. Therefore, the purpose of this research is to identify students' needs related to Android-based RPG learning media that can support students in learning math using a more creative and innovative way. This research uses a qualitative approach with a survey method through a data collection instrument in the form of a questionnaire. The research sample consisted of 30 students of SMP Negeri 217 Jakarta. Data collected from questionnaires were analyzed descriptively. The results stated that 70% of students felt the need to develop Android-based RPG learning media. The results of this observation provide an overview that can be used for the development of Android-based learning media using RPG.
Keywords
Full Text:
PDFArticle Metrics :
References
Adinda Fikriah, N., & Fiangga, S. (2024). Pengembagan Media Pembeljaran Matematika Berbasis Game Edukasi Menggunakan RPG Maker Pada Materi Sistem Persamaan Linear. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat (SNPP), 3, 234–250. Retrieved from http://eprints.ukmc.ac.id/1151/1/PROSIDING SEMINAR AVoER 9_2017-MARIA NUR AENI.pdf
Akbar, A., & Noviani, N. (2019). Tantangan dan Solusi dalam Perkembangan Teknologi Pendidikan di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, 2(1), 18–25.
Apsari, N. putri, & Rizki, S. (2018). MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERBASIS ANDROID PADA MATERI PROGRAM LINEAR. Journal of the Society of Mechanical Engineers, 121(1191), 47. http://doi.org/10.1299/jsmemag.121.1191_47
Arrosyad, Iqbal M, Nugroho, F. (2022). Pengembangan Digital Tranformasi Role Playing Games (RPG) Base Learning pada Pendidikan Kemuhammadiyah Sekolah Dasar M Iqbal Arrosyad 1 , Fandi Nugroho 2. JURNALBASICEDU, 6(3), 3462–3472.
Daryanto, J. (2018). Penggunaan Media Pembelajaran Video Interaktif Untuk Meningkatkan Pemahaman Tembang Macapat Dalam Pembelajaran Bahasa Daerah Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 8–15.
Farid, M. (2021). PENGEMBANGAN ROLE PLAYING GAME (RPG) BERBASIS ANDROID UNTUK MATERI SISTEM PERSAMAAN LINEAR DUA VARIABEL. MATHEdunesa Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 10(3).
Fatahillah, A., Monalisa, L. A., Hussen, S., & Qothrunnada, I. (2023). Analisis Peningkatan Ict Literacy Siswa Melalui Penggunaan Game Edukasi “Math Trip” Berbasis Android Pada Materi Kesebangunan. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 214. http://doi.org/10.20527/edumat.v11i2.16420
Febriani, S. W., Sandie, S., & Darma, Y. (2023). Game Edukasi Matematika Berbantuan Rpg Maker Mv Materi Bangun Datar Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 8(1), 172. http://doi.org/10.25157/teorema.v8i1.9936
Kartini, K. S., & Putra, I. N. T. A. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Redoks : Jurnal Pendidikan Kimia Dan Ilmu Kimia, 3(2), 8–12. http://doi.org/10.33627/re.v3i2.417
Mahuda, I., Meilisa, R., & Nasrullah, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Berbantuan Smart Apps Creator Dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(3), 1745. http://doi.org/10.24127/ajpm.v10i3.3912
Ningsih, N., Prabowo, P., & Widodo, W. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Role Playing Game (Rpg) Maker Xp Pada Materi Kesetimbangan Benda Tegar Untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 6(1), 1107. http://doi.org/10.26740/jpps.v6n1.p1107-1112
Nuraini, I., Sutama, S., & Narimo, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Power Point Ispring Suite 8 Di Sekolah Dasar. Jurnal VARIDIKA, 31(2), 62–71. http://doi.org/10.23917/varidika.v31i2.10220
Nuraminudin, M., Astuti, I. A., & Susanto, S. A. (2023). Pengembangan Game Math Story Problems Menggunakan RPG Maker MZ untuk Anak 4-7 Tahun. Edu Komputika Journal, 9(2), 97–104.
Nurhayati, D., Rahmawati, D., & Farida, N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Pada Materi Segi Empat Dan Segitiga Siswa Kelas Vii Smp Negeri 2 Labuhan Maringgai. EMTEKA: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 11–24. http://doi.org/10.24127/emteka.v2i1.731
Pratama, U. N., & Haryanto, H. (2018). Pengembangan game edukasi berbasis android tentang domain teknologi pendidikan. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(2), 167–184. http://doi.org/10.21831/jitp.v4i2.12827
Saputra, N. N., Yazidah, N. I., Baist, A., Matematika, P., Tangerang, U. M., Matematika, P., & Sosial, A. (2023). MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS ROLE PLAY. PROXIMAL Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 6, 130–135.
Syahnita, R. (2021). PERAN TEKNOLOGI PENDIDIKAN DALAM INTERNALISASI NILAI-NILAI PENDIDIKAN ISLAM DI MASA PANDEMI. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(1), 6.