PENGEMBANGAN VIDEO ANIMASI BERBASIS ETNOMATEMATIKA PADA BANGUNAN GENTALA ARASY UNTUK SISWA KELAS II SEKOLAH DASAR

Marina Selfia Monika
Eka Sastrawati
Hendra Budiono


DOI: https://doi.org/10.29100/jp2m.v10i1.5501

Abstract


This research aims to develop an ethnomathematics-based animation video on the Gentala Arasy building for second grade elementary school students and assess the level of suitability of the product by material, language and media experts. Development uses the ADDIE model. The validation results show an average score of 5 from material and language experts, and 4.4 from media experts, indicating a high level of validity. Teacher and student responses were also positive, with average scores of 5 and 4.8 respectively, indicating high practicality. From these results, it can be concluded that the ethnomathematics-based animation video on the Gentala Arasy building for second grade elementary school students is very valid and practical.

Keywords


ethnomathematics; media; flat shapes and space shapes; Gentala Arasy

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Ali, M., Ilham, I., & Iqroni, D. (2023). Pengembangan Video Tutorial Pembelajaran Basketball Dribbling. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 23(1), 715.

Andrianingsih, I. (2022). Pengembangan Media Video Animasi Berbasis Etnomatematika Pada Bangun Ruang Kelas V Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. 2, 43.

Arulampalam Kunaraj, P.Chelvanathan, Ahmad AA Bakar, I. Y. (2023). Pengembangan Video Animasi Berbasis Etnomatematika Istana Dalam Loka Materi Bangun Datar Untuk Siswa Kelas II SD. Journal of Engineering Research, 08, 3781–3789.

Bella, R. M., Matondang, K., & Wati, N. (2021). Respon Siswa MTs Swasta Al-UMM terhadap Pembelajaran Daring Selama Pandemi Corona. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1729–1738.

Chan, F., & Budiono, H. (2019). Pengembangan Buku Petunjuk Praktikum IPA Berbasis Learning Cycle Bagi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 4(2), 166–175.

Maryono, M., & Budiono, H. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Membaca dan Menulis Berbasis Mobile Learning Sebagai Alternatif Belajar Mandiri Siswa Kelas Awal Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 4281–4291.

Maryono, M., Kuntarto, E., Sastrawati, E., & Budiono, H. (2022). Pelatihan pembuatan bigbook digital sebagai media pembelajaran membaca di SDN 018/V Kuala Tungkal. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(4), 2841–2845.

Puspasari, R. (2019). Pengembangan Buku Ajar Kompilasi Teori Graf dengan Model Addie. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(1), 137.

Putri Awaliah, N., Lilis Marina Angraini, & Ilham Muhammad. (2023). Tren Penelitian Kreativitas Guru Dalam Pembelajaran Matematika: a Bibliometric Review. FIBONACCI : Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 9(1), 43–62.

Sastrawati, E., & Guspita, D. (2022). Implementasi Pembelajaran Menggunakan Modul Berbasis Etnomatematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Keritis Peserta Didik.11, 1029–1037.

Setyawati, A., Sunni, J. F., Soebagyo, J., Salsabila, S. A., Soebagyo, J., & Noer, A. (2023). Eksplorasi etnomatematika pada bangunan gapura pramuka. Union: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 10(2), 268–280.

Simanjuntak, K., & Siregar, R. S. (2022). Perkembangan Kognitif Peserta Didik dan Implementasi dalam Kegiatan Pembelajaran. Jurnal Riyadhah: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 111–124.

Solihun, S., Kadek, N. I., & Astuti, P. (2023). Kajian penggunaan matematika dalam bidang perikanan. GANEC SWARA: Media Informasi Ilmiah Universitas Mahasaraswati Mataram, 17(2), 578–586.

Syafina, V., Nindiasari, H., & Yuhana, Y. (2022). Analisis Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Matematika Daring untuk Mencapai Student Wellbeing di SMP Kabupaten Serang. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 10(2), 409.

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936.