EFFECTIVENESS OF E-LEARNING MEDIA DEVELOPMENT USING CANVA IN THE PJBL MODEL

Taukhid Taukhid
Taufan Agung Prasetya
Sapto Dwi Anggoro


DOI: https://doi.org/10.29100/jipi.v10i3.8969

Abstract


The purpose of this research is to develop Canva-based learning media using the Project-Based Learning model in Pancasila Education at STIKES Hang Tuah Surabaya that is valid and practical. The method used in this research and development is the ADDIE model. Data were obtained from validation questionnaires and practicality question-naires. The research subjects consisted of 3 expert validators covering media, language, and content, while peer testing involved 1 person, and 23 nursing students from STIKES Hang Tuah Surabaya. The results of the media development research showed that the content validity level was 90 percent categorized as very valid, language validity was 95 per-cent categorized as very valid, and media validity was 98 percent cate-gorized as very valid. Furthermore, the practicality response from stu-dents was 89.31 percent categorized as very practical, while the feed-back from educators showed 91.66 percent categorized as very practi-cal. The results of the study found that the Canva-based learning media using the Problem-Based Learning model is very valid and practical for use in Pancasila education for nursing students at STIKES Hang Tuah Surabaya.

Keywords


Learning media; Canva, Problem-Based Learning; ADDIE

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Annisa, N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Website Pada Materi Sortasi Dan Grading. Edufortech, 6(1), 25–37. https://doi.org/10.17509/edufortech.v6i1.33290

Aziiza, A. A., Patmanthara, S., & Widiyaningtyas, T. (2019). Pengembangan bahan ajar interaktif pada matapelajaran sistem komputer berbasis PBL untuk SMK. Tekno, 28(2), 166. https://doi.org/10.17977/um034v28i2p166-176

Budyastuti, Y., & Fauziati, E. (2021). Penerapan Teori Konstruktivisme pada Pembelajaran Daring Interaktif. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(2), 112–119. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v3i2.1126

Cahyadi, D., Arifin, I., & Nurabdiansyah, N. (2018). Perancangan Media Pembelajaran Dengan Aplikasi Prezi. TANRA: Jurnal Desain Komunikasi Visual Fakultas Seni Dan Desain Universitas Negeri Makassar, 5(1), 1. https://doi.org/10.26858/tanra.v5i1.5790

Fujiawati, F. S., & Raharja, R. M. (2021). Pemanfaatan Media Sosial (Instagram) Sebagai Media Penyajian Kreasi Seni Dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Kajian Seni, 6(1), 32–44. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/JPKS/article/view/11602/7384

Hasbi Ramadani, A., Arizal, H., & Rahayu, I. A. T. (2023). Penerapan Modul Pembelajaran Interaktif Berbasis Web Menggunakan Canva Pada Matakuliah Teknologi Mekanik. Journal of Vocational and Technical Education (JVTE), 5(1), 1–8. https://doi.org/10.26740/jvte.v5n1.p1-8

Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224–1238. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3622

Jannah, F. N. M., Nuroso, H., Mudzanatun, M., & Isnuryantono, E. (2023). Penggunaan Aplikasi Canva dalam Media Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1), 2. https://jurnal.uns.ac.id/JPD/article/view/72716

Junaedi, S. (2021). Aplikasi Canva sebagai Media Pembelajaran Daring untuk Meningkatkan Kemampuan Kreatifitas Mahamahasiswa pada Mata Kuliah English for Information Communication and Technology. Bangun Rekaprima, 7(2), 80–89. https://jurnal.polines.ac.id/index.php/bangun_rekaprima/article/view/3000/107647

Listianingrum, R., Fitriana Poerana, A., & A. Arindawati, W. (2021). Strategi Komunikasi Melalui Media Instagram Dalam Memberikan Informasi Kepada Mahamahasiswa. Jurnal Pustaka Komunikasi, 4(1), 11–23. https://doi.org/10.32509/pustakom.v4i1.1309

Monoarfa, M., & Haling, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Canva dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. Seminar Nasional Hasil Pengabdian , 1–7.

Nillofa Ende, A. M., Jasril, I. R., & Jaya, P. (2022). Perancangan dan Pembuatan E-Modul Interaktif Berbasis Canva Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik dan Elektronika. JTEV (Jurnal Teknik Elektro Dan Vokasional), 8(2), 193. https://doi.org/10.24036/jtev.v8i2.117118

Nugraha, T. S. (2022). Kurikulum Merdeka untuk Pemulihan Krisis Pembelajaran. Inovasi Kurikulum, 2, 160.

Nurcahyani, I., Kresnadi, H., & Pranata, R. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Digital Berbasis Web Materi Sistem Peredaran Darah Manusia Kelas V. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 6(10).

Nurhayaty, E., Pramularso, E. Y., Marginingsih, R., & Susilowati, I. H. (2022). Pelatihan Membuat Media Promosi Sederhana dengan Aplikasi Canva di Yayasan Desa Hijau. Jurnal Abdimas BSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 69–77. https://doi.org/10.31294/jabdimas.v5i1.10522

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 1707–1715.

Reznani, N. S., Nurhayati, N., & Soetopo, S. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Menyimak Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 6(1), 47–55. https://doi.org/10.32696/jp2bs.v6i1.642

Rohmah, Y. L., & Sakti, N. C. (2022). Pengembangan Modul Elektronik Interaktif menggunakan Flip PDF Profesional Pada Materi Lembaga Jasa Keuangan dalam Perekonomian kelas X IPS SMA. JEKPEND: Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 5(2), 52. https://doi.org/10.26858/jekpend.v5i2.34514

Setyawan, T. Y. (2021). Primary school pre-service teachers competence level of computational concepts in programming using Dr. Scratch. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 7(2), 177–187. https://doi.org/10.21831/jitp.v7i2.36185

Mahasiswanjaya, S. (2021). Penggunaan Canva pada Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Keterampilan dan Motivasi Menulis Mahasiswa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(2), 421–442. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i2.259

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Tolere, A. B., Iskandarsyah, M. Y., & Ansar, A. (2023). Strategi Pemanfaatan Media dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Digital 4.0. Mujaddid: Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Islam, 1(1), 36. https://doi.org/10.33096/mujaddid.v1i1.237