PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN STAD BERBANTUAN QUIZIZZ PAPER MODE PADA SISWA KELAS VIII SMP

Dea Tiara
Dodik Mulyono
Lucy Asri Purwasi


DOI: https://doi.org/10.29100/jp2m.v10i2.6435

Abstract


This study aims to determine the mathematics learning outcomes of class VIII students of SMP IT Annida Lubuklinggau after the application of the STAD model assisted by Quizizz Paper Mode. The research method uses a quasi-experimental method (Pre-Experimental Designs) in the form of One-Group Pre-test-Post-test Design. The population of this study was all class VIII students of SMP IT Annida Lubuklinggau and the research sample was class VIII.3. The data collection technique was in the form of 5 essay questions. The data analysis technique used the t-test. The results of the study showed that the average mathematics learning outcomes of class VIII students of SMP IT Annida Lubuklinggau after the application of the Student Teams Achievement Division (STAD) model assisted by Quizizz Paper Mode were significantly complete. The results of the calculation of the Pre-test mathematics learning outcomes obtained an average value of 41.77 while the results of the calculation of the Post-test obtained an average value of 77.14. Based on the t-test analysis, it was obtained that  tcount = 4.35 with a significance level of α = 5% or α = 0.05 obtained ttable = 2,045, this shows that  tcount>ttable, namely 4.35> 2,045, so it can be concluded that the implementation of the Student Teams Achievement Division (STAD) model assisted by Quizizz Paper Mode was significantly complete.


Keywords


Penerapan; STAD; Quizizz Paper Mode

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Abadi, I., Afrizal, A. F., & Wahyuni, N. I. (2023). Kepraktisan Penggunaan Aplikasi Quizizz Paper Mode Sebagai Media Dalam Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Pancasila Kelas V di SD Negeri. 1(10), 493–499.

Akila, A. N., & Hayati, A. F. (2023). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Student Teams Achievement Division Menggunakan Media Quizizz terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas X IPS di SMA Negeri 13 Padang. 7, 14523–14533.

Alfajri, A.R., Maizora, S., & Agustinsa, R. (2019). Kepraktisan Soal-soal Higher Order Thingking untuk Menghasilkan Soal yang praktis untuk siswa kelas XI MAN 1 Kota Bengkulu. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah, 3(2), 205-217.

Armis & Saragih, S. (2013). Pengembangan Program Pembelajaran Matematika. Pekanbaru:Bumi Aksara

Armis. (2016). Pengembangan Program Pembelajaran. Pekanbaru:Bumi Aksara.

Ayunda,R.,Purwasi,L.A.,&Sujarwo.. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (Ctl) Berbantuan Media Audio Visual Untuk Mengukur Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V Sd Negeri 34 Lubuklinggau. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(02), 7559–7568.

Azizah, W., Purwasi, L. A., & Frima, A. (2023). Penerapan Model Pembelajaran IPS Inside Outside Circle Berbantuan Power Point Interaktif. Journal of Elemantary School (JOES), 6(2), 355–365.

Faradina, E., & Hidayanto, E. (2022). Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Berbantuan Aplikasi Quizizz Paper Mode untuk Meningkatkan Hasil Belajar. JMPM: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 7(1), 51–65.

Ferdiansyah, O., Pandra, V., & Yuneti, A. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Role Playing pada materi proklamasi kemerdekaan untuk mengukur hasil belajar IPS Kelas V SD. 6, 624.

Hartinah, S., Suherman, S., Syazali, M., Efendi, H., Junaidi, R., Jermsittiparsert, K., & Rofiqul, U. M. A. M. (2019). Probing-prompting based on ethnomathematics learning model: The effect on mathematical communication skill. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 7(4), 799-814.

Istarani & Ridwan, M. (2014). 50 Tipe Pembelajaran Kooperatif. Medan: Media Persada.

Khoerunnisa,P. & Aqwal,S.M. (2020). Analisis Model-model Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dasar 4(1),1-27.

Marta Towe, Mariana. 2023. “Desain Lintasan Belajar Dengan Menggunakan Problem Based Learning Pada Materi Luas Permukaan Dan Volume Prisma.” GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika 6(2): 54–64.

Marselina, A., Mulyono, D., & Hajani, T. J. (2022). Penerapan Model STAD Berbantuan Media Pop Up Book pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas III SD Negeri 78 Lubuklinggau. Jurnal Language Education and Literature, 2(3), 67–76.

Mulyono, D., Charli, L., Fiani, A., Raflesia, C., & Hidayati, A. N. (2022). Sosialisasi E-Modul Interaktif pada Guru SD Negeri 20 Lubuklinggau. 1–7.

Mulyono,D., L. A. (2018). Penerapan Metode Penemuan Terbimbing pada Pembelajaran Matematika. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 1(2), 66–73. https://doi.org/10.31539/joeai.v1i2.394

Ni, M Khusnun, Ikhwan Saputra, Ulinnuha Muttaqin, and Dirasti Novianti. 2021. “Efektivitas Penggunaan Quizizz Paper-Mode Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMPN 2 Wiradesa.” PROSIDING SANTIKA 3: Seminar Nasional Tadris Matematika Uin K.H. Abdurrahman Wahid.

Pratiwi, M. K., & Indana, S. (2022). Pengembangan E-Modul Berbasis Qr-Code Untuk Melatihkan Kemampuan Literasi Digital Siswa Pada Materi Perubahan Lingkungan. BioEdu:Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi, 11(2), 457–468. https://doi.org/https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bioedu

Purwasi,L.A., & Frima, A. (2023). Penerapan Model Pembelajaran IPS Inside Outside Circle Berbantuan Power Point Interaktif. Journal of Elementary School (JOES), 6(2), 354–365. https://doi.org/10.31539/joes.v6i2.6728

Qomariyah, R. S., Ghina, R., Putri, A., Putri, D. R., Putri, D. S.., P, R. T., Pascasarjana, P., & Marga, U. P. (2022). Analisis Tingkat Kesukaran dan Daya Pembeda Pada Butir Soal Pilihan Ganda Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V Semester 1 SDN Kedungdalem 2. Jurnal Pendidikan, Sains, Dan Teknologi, 1(2), 74-80.

Sagita, Novandra. 2015. “Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas Vi Sd Pada Materi Volume Kubus Dan Balok Dengan Menggunakan Alat Peraga Vokuba.” Jurnal Pelangi 8(1).

Situmorang, E., & Purba, D. (2019). Perancangan Aplikasi Pengujian Validitas dan Realibilitas Instrumen Penelitian. Jurnal Kakifikom, 01(02),54-58.

Wahyuningsih, E. (2019). Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Problem Based Learning Dalam Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Pengembangan Pembelajaran Matematika, 1(2), 69–87. https://doi.org/10. 14421/jppm.2019.01202.

Wulandari, A & Lily, R. H. (2023). Pengaruh model pembelajaran STAD dengan bantuan media Geogebra terhadap hasil belajar matematika siswa SMP. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 6(2), 648.

Wulandari, S., & Wardani, K. W. (2017). Penerapan Pendekatan Scientific Dengan Menggunakan Media Konkret Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa SD. Jurnal Mitra Pendidikan, 1(5), 587–599. http://e-jurnalmitrapendidikan.com/index.php/e-jmp/article/view/113.

Supardi. (2016). Aplikasi Statistika dalam penelitian. Jakarta:Change Publication.