PENERAPAN MODEL KOOPERATIF TIPE MAKE A MATCH DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA BERBANTUAN MEDIA POP UP BOOK PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA KELAS IV SDN 003/IX SENAUNG

Ayuni Shakila
Eka Sastrawati
Issaura Sherly Pamela


DOI: https://doi.org/10.29100/jp2m.v10i2.5529

Abstract


The research describes implementing the cooperative learning model of make a match type, aided by pop-up book media, to boost fourth-grade students' motivation in elementary school mathematics. Conducted as Classroom Action Research, data collection involved observation, interviews, and documentary studies at SD Negeri 003/IX Senaung. Results showed improvement across cycles: in the first cycle, meeting I, 58.3% was categorized as "low," while meeting II was 61.8% "medium"; in the second cycle, meeting I, it rose to 69.8% "high," and meeting II reached 72.1% "high." The study concludes that implementing the Make A Match model with Pop Up Book media aids in enhancing students' motivation in mathematics, aligning with research outcomes.

Keywords


Model kooperatif; Motivasi belajar; Pop Up Book

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Ais, R. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match terhadap Hasil Belajar Tematik Siswa Kelas IV. 1–23.

Aliputri, D. H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Berbantuan Kartu Bergambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2(1A), 70–77. https://doi.org/10.21067/jbpd.v2i1a.2351

Andi Sulistio, S.S, M. P. I., & Dr. Nik Haryanti, M. P. I. (2011). Model Pembelajaran Kooperatif (Cooperative Learning Model). Visipena Journal, 2(1), 21–27.

Ari, N. L. P. M., & Wibawa, I. M. C. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Make A Match Terhadap Motivasi Belajar Ilmu Pengetahuan Alam. Mimbar PGSD Undiksha, 7, 1–9.

Arianty, A., & Watini, S. (2022). Implementasi “Reward Asyik” untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Anak Kelompok B di TK Yapis II Baiturrahman. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(3), 939–944. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i3.515

Artanto, T. T. R., Widoyoko, S. E. P., & Khaq, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Padlet Terintegrasi Nilai Pendidikan Karakter pada Tema 7 Sub Tema 1 untuk Peserta Didik Kelas V SD. JOTE: Journal on Teacher Education, 4(1), 432–441.

Ernis, P., & Wahyuni, N. (2021). Penguasaan PUEBI terhadap Keterampilan Menulis Teks Laporan Hasil Observasi. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajaran (KIBASP), 5(1), 71–82. https://doi.org/10.31539/kibasp.v5i1.2927

Fadlilah, D. R., & Herlanti, Y. (2023). Analisis Pembelajaran Biologi Sma/Ma Di Jabodetabek Ditinjau Dari Standar Proses. Jurnal Penelitian Kebijakan Pendidikan, 15(2), 67–86. https://doi.org/10.24832/jpkp.v15i1.527

Fitriani, F., & Watini, S. (2022). Implementasi Media TV Sekolah dalam Mengembangkan Motivasi Belajar pada Anak Paud Pelita Hati. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(8), 2936–2941. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i8.786

Harefa, D. (2020). Kooperatif Make a Match Pada Aplikasi Jarak Dan Perpindahan. Peningkatan hasil belajar, 8(1), 1–18.

Herdayati, & Syahrial. (2019). Desain Penelitian dan Teknik Pengumpulan Data Dalam Penelitian.

HERRERA VILLANUEVA, E. Y. (2020). Mengembangkan Kosakata Anak Dengan Media Pop-Up Book Pada Kelompok A di Ra Perwanida 01 Dukuh Salatiga Tahun Pelajaran 2019/2020. 2017(1), 1–9. http://190.119.145.154/handle/20.500.12773/11756

Kusuma, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book Materi Kubus dan Balok Untuk Siswa SMP. Universitas Muhammadiyah Purwokerto, 7–24.

Kusumawardani, C. T. (2019). Peningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Melalui Media Pop-Up Kelompok B Tk Negeri Pembina Jagoi Babang. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(8), 88–95. http://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/pgpaud/article/download/14986/14533#:~:text=Proses meningkatkan mengenal huruf melalui,guru mengulang nama huruf yang

Mujianto, G. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Menyusun Teks Laporan Hasil Observasi Pada Peserta Didik Kelas X Sman 7 Malang Dengan Model Pembelajaran Integratif. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 5(1), 39. https://doi.org/10.22219/jinop.v5i1.7244

Oktaria, P. (2023). Bab II kajian teori. Penerapan Model Kooperatif Tipe Make a Match Berbantuan Media Kartu Gambar Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Matematika Siswa Kelas V di Sekolah Dasar, 1, 16–72.

Purwanto, R., & Hadi, M. I. (2021). Pengaruh Pemberian Punishment terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas V di SDN 1 Selebung Ketangga Tahun Pelajaran 2020/2021. Masaliq, 1(3), 62–71. https://doi.org/10.58578/masaliq.v1i3.45

Putri, D. E. L., & Sartika, S. B. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbantuan Media Big Book Terhadap Hasil Belajar IPA Kelas IV SD. Academic Journal Research, 1(1), 13–26. https://doi.org/10.61796/acjoure.v1i1.13

Ramadhani, M. I. (2021). Peningkatan Hasil Belajar IPS menggunakan Model Pembelajaran Make A Match pada Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu pendidikan, 3(4), 2237–2244. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/1159

Sariayu, M. R., & Miaz, Y. (2020). Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa Melalui Model Think Pair Share di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 295–305. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.337

Sary, A. A. (2019). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Berbantuan Media Pop Up Book untuk Meningkatkan Hasil Belajar Muatan Pelajaran IPS Siswa Kelas 4 SD Negeri Salatiga 10 Semester 2 Tahun Pelajaran 2017/2018. 46–67.

Sri Astutik, Subiki, & Singgih Bektiarso. (2021). Pelatihan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Bagi Guru SMAN Panarukan Situbondo. Jurnal Inovasi Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 1(1), 54–62. https://doi.org/10.53621/jippmas.v1i1.5

Sulfemi, W. B., Value, P., & Technique, C. (2020). The Use of Audio Visual Media in Value Clarification Technique to Improve Student Learning Outcomes.

Sutarniyati, P. (2019). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Menggunakan Model Make a Match pada Pelajaran IPA Kelas V. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 4(1), 43–49. http://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/pgsd/article/view/5117

Wijendra, I. W. (2020). Penggunaan Model Pembelajaran Make A Match Sebagai Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia. Mimbar Pendidikan Indonesia, 1(2), 240–246. https://doi.org/10.23887/mpi.v1i2.30199