IMPLIKASI PRESTASI BELAJAR EKONOMI DI PENGARUHI KONDISI SOSIAL ORANG TUA DAN MOTIVASI BELAJAR

Yorman Kasman

Sari


The focus of this research is to describe the impact that appears on the socio-economic conditions of families and learning motivation on the economic learning achievement of public high school students in the Bima district. This study is quantitative in nature, as it employs the regression analysis method to connect data points that demonstrate influence. The sampling model in this study employs a proportional random sampling technique, in which sample members are chosen at random and in proportion. According to hypothesis testing and multiple linear regression analysis, 1) the socio-economic conditions of parents At the same time, learning motivation was found to have a significant impact on economic achievement in learning. The acquisition of the values demonstrates 0.001b < 0,05 and Fh = 7.503, 2) parents' socio economic circumstances have a significant influence on economic learning achievement. The acquisition of the values demonstrates Sig. 0,001 < 0.05 and th = 3.444 3) Motivation has a significant impact on economic achievement levels. The acquisition of the values demonstrates Sig.0.185 < 0.05 and Fh = 1.340.

Kata Kunci


Socio-Economic Conditions, Motivation, Economic Learning Achievement

Teks Lengkap:

PDF PDF

Referensi


Adiyanta, F. S. (2019). Hukum dan Studi Penelitian Empiris: Penggunaan Metode Survey sebagai Instrumen Penelitian Hukum Empiris," Administrative Law and Governance Journal, vol. 2, no. 4, pp. 697 -709. https://doi.org/10.14710/alj.v2i4.697-709.

Ahmadiyanto. (2016). Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Pembelajaran Ko-Ruf-Si (Kotak Huruf Edukasi) Berbasis Word Square Pada Materi Kedaulatan Rakyat Dan Sistem Pemerintahan Di Indonesia Kelas VIII C Negeri 1 Lampihong Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Kependidikan Kewarganegaraan. 6(2), 980-93. http://dx.doi.org/10.20527/kewarganegaraan.v6i2.2326

Ahyar, M. F., Hapsari, F., & Isroyati, I. (2019). Pengaruh Minat Belajar terhadap Kemampuan Membaca Bahasa Inggris Siswa. JOEAI: Journal of Education and Instruction, 2(2), 188-195. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/joeai.v2i2.945

Egok, A. S. (2016). Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kemandirian Belajar Dengan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2), 186 - 199. https://doi.org/10.21009/JPD.072.01

Eka, S., Rusdi, M. & Syamsurizal. (2011). Problem-Based Learning, Strategi Metakognisi dan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa. Tekno-Pedagogi 1(2):1–14.

Elih, S. (2009). Pendidikan Informal. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah 4(2).

Hamisah Maryati, H. & Subair, Y. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match untuk Meningkatkan Hasil Siswa Sekolah Dasar Kelas Empat di Kabupaten Pinrang. PINISI JOURNAL OF EDUCATION, 1(2), 224–230. https://doi.org/10.47709/educendikia.v1i1.1008

Hasmi, S. H., Nurlina, A. H., Intan, B. N., Amin. H., Aziddin, H., Arman, H. (2021). Hubungan Motivasi Berprestasi, Minat dan Perhatian Orang Tua Terhadap Kemandirian Siswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan,3(4): 1133 -1143. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.463

Maesaroh, S. (2013). Peranan Metode Pembelajaran Terhadap Minat Dan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam. Jurnal Kependidikan, 1(1), 150-168. https://doi.org/https://doi.org/10.24090/jk.v1i1.536

Marsel, S, Yosef, M. B., & Yoventa, M. (2021). Penerapan Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi dengan Model Pembelajaran Coorperative Script. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2): 396 - 403. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i2.319

Maryam, M. (2004). Pengaruh Motivasi Dalam Pembelajaran. Lantanida 4(2):88–97. http://dx.doi.org/10.22373/lj.v4i2.1881

Riyanda, W. D. A. P., & Soesilo, A. (2018). Resiliensi Anak Tunggal yang Memiliki Orangtua Tunggal dengan Status Sosial Ekonomi Rendah. Psycho Idea, 16(1), 59–73.

Sani, S. (2014). Meningkatkan Efektivitas Pendidikan Nonformal Dalam Pengembangan Kualitas Sumber Daya Manusia. jurnal Handayani 1(2):9–19. https://doi.org/10.24114/jh.v1i2.1255

Sholekah, S., Swastinah, T., & Masjkur, M. (2019). Perhatian Orang Tua terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Consulenza : Jurnal Bimbingan Konseling dan Psikologi, 2(2), 62–71. https://doi.org/10.36835/jcbkp.v2i2.815

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Subianto, J. (2013). Peran Keluarga, Sekolah, Dan Masyarakat Dalam Pembentukan Karakter Berkualitas. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam 8(2):331–54. http://dx.doi.org/10.21043/edukasia.v8i2.757

Togatorop, M. (2017). Pengembangan Model Pembelajaran Co-Op Co-Op Berbantu Teknologi Inforamsi Dan Komunikasi (TIK) Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Satya Widya, 33(2), 128-145. https://doi.org/10.24246/j.sw.2017.v33.i2.p128-145

Tu'u, T. (2004). Peran Disiplin Pada Pendidikan Dan Prestasi Siswa. Jakarta: Grasindo.




DOI: https://doi.org/10.29100/jupeko.v7i1.2715

Refbacks



##submission.copyrightStatement##

##submission.license.cc.by-sa4.footer##