PENGEMBANGAN MODUL PEMBELAJARAN BERBASIS PjBL MENGGUNAKAN PERMAINAN TTS PADA POKOK BAHASAN BARISAN DAN DERET DI MTS AL -MUTTAQIN

Bela Apriliani
Amin Harahap
Laili Habibah Pasaribu


DOI: https://doi.org/10.29100/jp2m.v11i1.7446

Abstract


Open modules are educational tools designed to support independent learning planning. This study employed quantitative descriptive methods on a population of class IX MTS YP AL-MUTTAQIN students in the odd semester of the 2024/2025 academic year, which consisted of 35 students. The data was analyzed using SPSS 24 software, which included multiple linear regression testing. The study's findings indicate that, partially or based on the T-Test, the Project Based Learning (PBL) Mathematics Learning Module variable has a positive influence on the Crossword Game variable. This is supported by the fact that Tcount > Ttable and a significance level of 0.000. Aside from that, the F test yields significant results with a p-value of 0.000, indicating a strong relationship between variables. 

Keywords


Modul Pembelajaran Matematika; Project Based Learning (PjBL); Permainan Teka-Teki Silang

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Alifia Supardi. A.. Gusmania. Y.. & Amelia. F. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Berbasis Pendekatan Konstruktivisme Pada Materi Logaritma (Vol. 10. Issue 1).

Astriani. L.. & Akmalia. S. (2022). Pengembangan Modul Bangun Ruang Dan Statistika Berbasis Project Based Learning. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika. 6(3). 3431–3442. Https://Doi.Org/10.31004/Cendekia.V6i3.1568

Ayuningsih. F.. Sutama. S.. & Suyatmini. S. (2022). Pengembangan Modul Ajar Matematika Materi Kuantor Berbasis Steam Project Based Learning. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika. 11(4). 3285. Https://Doi.Org/10.24127/Ajpm.V11i4.6021

Delyana. H.. Fauzan. A.. Gistituati. N.. Asmar. A.. Program Doktor Ilmu Pendidikan Pascasarjana. M.. Negeri Padang. U.. Hamka Kampus Air Tawar. J.. Barat. S.. & Pascasarjana. P. (2021). Pengembangan Modul Statistika Berbasis Project Based Learning. 05(03). 2313–2323.

Haristah. H.. Azka. A.. Setyawati. R. D.. & Albab. I. U. (2019). Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika Pengembangan Modul Pembelajaran. 1(5). 224–236.

Harta. I.. Yani Tromol Pos. J. A.. & Kartasura. P. (2014). Pengembangan Modul Pembelajaran Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Dan Minat Smp. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika. 9(2). 161–174. Http://Journal.Uny.Ac.Id/Index.Php/Pythagoras

Hudha. M. N.. Aji. S.. & Rismawati. A. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Fisika Berbasis Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika. Sej (Science Education Journal). 1(1). 36–51. Https://Doi.Org/10.21070/Sej.V1i1.830

Iain Batusangkar Dan Iain Batusangkar Press. A.. Novitasari. F.. Yuberta. K. R.. & Matematika Uin Mahmud Yunus Batusangkar. T. (2019). Edusainstika : Jurnal Pembelajaran Mipa 64 Edusainstika : Jurnal Pembelajaran Mipa Pengembangan Modul Matematika Berbasis Problem Based Learning (Pbl) Pada Materi Penyajian Data Kelas. In Desember (Vol. 2022. Issue 2).

Kimianti. F.. & Prasetyo. Z. K. (2019). Pengembangan E-Modul Ipa Berbasis Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan. 7(2). 91. Https://Doi.Org/10.31800/Jtp.Kw.V7n2.P91--103

Kurniati. A.. Rahmi. D.. Yuniati. S.. Studi Pendidikan Matematika. P.. Tarbiyah Dan Keguruan. F.. & Suska Riau Jl Soebrantas Km. U. H. (2022). Pengembangan Media Permainan Teka Teki Silang (Tts) Matematika Pada Materi Operasi Bilangan Bulat. 06(02). 1461–1474.

Maghfiroh. Y.. & Hardini. A. T. A. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Materi Pecahan Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Educatio Fkip Unma. 7(2). 272–281. Https://Doi.Org/10.31949/Educatio.V7i2.997

Nurhayati. F.. Widodo. J.. & Soesilowati. E. (2015). Pengembangan Lks Berbasis Problem Based Learning (Pbl) Pokok Bahasan Tahap Pencatatan Akuntansi Perusahaan Jasa Info Artikel. In 14 Jee (Vol. 4. Issue 1). Http://Journal.Unnes.Ac.Id/Sju/Index.Php/Jeec

Rahman Hakim. A. (2020). Teka Teki Silang Matematika Untuk Kelas 1 Tingkat Sekolah Dasar Sebagai Inovasi Pembelajaran Matematika.

Ramadanti. F.. Mutaqin. A.. & Hendrayana. A. (2021). Pengembangan E-Modul Matematika Berbasis Pbl (Problem Based Learning) Pada Materi Penyajian Data Untuk Siswa Smp. 05(03). 2733–2745.

Sugiyanti. Dan. (2019). Pengembangan Permainan Teka-Teki Silang Dalam Pembelajaran Matematika Di Kelas Vii Smp.

Syahrir. & Pendidikan. P. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Siswa Smp. 1(2).