Pengembangan media digital scrapbook untuk meningkatkan pemahaman konsep matematika siswa kelas 4 pada materi pengukuranPENGEMBANGAN MEDIA DIGITAL SCRAPBOOK UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA SISWA KELAS 4 PADA MATERI PENGUKURAN

Juwita Juwita
Donna Boedi Maritasari
Iwan Usma Wardani


DOI: https://doi.org/10.29100/jp2m.v11i1.6769

Abstract


This study aims to develop a digital scrapbook media to deliver measurement material and support the learning process at SDN 1 Ketangga for the 2024/2025 academic year. This research falls under the category of research and development (R&D) utilizing the ADDIE development model, which consists of five steps: (1) analysis, (2) design, (3) development, (4) implementation, and (5) evaluation. The research was conducted with fourth-grade students, totaling 14 students. The instruments used in this study include validation sheets, pretest-posttest assessments, and student response questionnaires. The results of the validation test by media experts showed a score of 74, which falls within the range of 61.2 < X ≤ 75.6, categorized as "good." Meanwhile, the validation results from subject matter experts recorded a score of 79, which is within the range of X > 70.8, placing it in the "very good" category. The results from the student response questionnaire regarding the validity and effectiveness of the developed media, comparing "yes" and "no" responses, indicated a "very good" response with a percentage of "yes" answers reaching 93% overall. Thus, it can be concluded that the digital scrapbook media is appropriate, valid, and effective for use in schools.


Keywords


pengembangan; Media digital scrapbook; Pemahaman konsep; pengukuran

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Aini, Zuhrotul, Maritasari, D. B., & Kudsiah, M. (2023). Pengembangan Media Puzzle Geometri Datar Berbasis Kearifan Lokal Di Sekolah Dasar. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 8(2), 205–212. https://doi.org/10.23969/symmetry.v8i2. 10713

Ariyani, N. O., & Siradjuddin. (2014). Penggunaan Media Buku Tempel Dalam Model Pembelajaran Langsung Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Ivb Sekolah Dasar. Jpgsd, 2(1), 1–12. http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/10682

Cahani, K., & Effendi, K. N. S. (2019). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa SMP Kelas IX pada Materi Bangun Datar Segiempat. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Sesiomadika 2019, 2008, 120–128.

Dwiningrum, D., & Sukartiningsih, W. (2022). Pengembangan Media Scrapbook MATUK (Magic Picture Book) Pada Pembelajaran Menulis Cerita Fiksi Kelas 4 SD. Jurnal PGSD, 10(1), 121–133.

Fahrurrozi, & Hamdi, S. (2017). Metode Pembelajaran Matematika. In Universitas Hamzanwadi Press. https://febriliaanjarsari.wordpress.com/2013/01/21/metode-pembelajaran-matematika-inovatif/

Fitriyah, L., Suryatin, S., & Tisngati, U. (2022). Pengembangan Media Scrapbook untuk Meningkatkan Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita FPB Dan Kpk Kelas IV SD. Scholarly Journal of Elementary School, 2(2), 68–80. https://doi.org/10.21137/sjes.2022.2.2.2

Gede, I., Suwela Antara, W., Suma, K., & Parmiti, D. P. (2022). E-Scrapbook: Konstruksi Media Pembelajaran Digital Bermuatan Soal-soal Higher Order Thinking Skills A R T I C L E I N F O. Jurnal Edutech Undiksha, 10(1), 11–20. https://doi.org/10.23887/jeu.v10i1.47559

Hakky, M. K., Wirasasmita, R. H., & Uska, M. Z. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android untuk Siswa Kelas X Pada Mata Pelajaran Sistem Operasi. EDUMATIC: Jurnal Pendidikan Informatika, 2(1), 24. https://doi.org/10.29408/edumatic.v2i1.868

Helaluddin, Tulak, H., & Vonny N. Rante, S. (2020). PENELITIAN & PENGEMBANGAN Sebuah Tinjaun dan Praktik dalam Bidang Pendidikan (R. Tatu Siti (ed.); 1st ed., Issue January). Media Madani.

Junaidi, M., Zabidi, M. N., Sholihah, U., & Asmarani, D. (2023). Pengembangan Lkpd Berbasis Penemuan Terbimbing Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Materi Bangun Ruang Sisi Datar. JP2M (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika), 9(2), 218–230. https://doi.org/10.29100/jp2m.v9i2.4400

Kolopita, C. P., Katili, M. R., & Yassin, R. M. T. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Komputer dan Jaringan Dasar. Inverted: Journal of Information Technology Education, 2(1), 1–12. https://doi.org/10.37905/inverted.v2i1.13081

Lisa, E. N., & Makhful, M. (2022). Pengembangan Metode Pengajaran Ilmu Tajwid SQ (Shahibul Qur’an) di MTs Muhammadiyah Patikraja. Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, 4, 69–75. https://doi.org/10.30595/pssh.v4i.296

Ningrum., Fi. U., & Widodo., S. (2018). Pengembangan media pembelajaran scrapbook pelajaran tematik tema 1 materi lambang negara garuda pancasila untuk siswa kelas 3 di sd muhammadiyah 22 surabaya. LADU: Journal of Languages & Education, 9(2).

Ningtyas, A. S., Triwahyuningtyas, D., dan Rahayu, S. (2020). Pengembangan E-Modul Bangun Datar Sederhana Berbasis Problem Based Learning (PBL) Menggunakan Aplikasi Kvsoft Flipbook Maker Untuk Siswa Kelas III. Seminar Nasional PGSD UNIKAMA, 4, 10–19. https://conference.unikama.ac.id/artikel/

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171

Septia, D., Murjainah, M., & Rahmawati, P. (2022). Pengembangan Digital Scrapbook Berbasis Kearifan Lokal Pada Pembelajaran Ips Kelas Iv Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(4), 1215. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i4.9061

Suharmadi. (2021). Guru Dalam Kompetensi Profesional. Media Nusa Creative (MNC Publishing).

Tampubolon, R., & Manurung, N. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VIII. Jurnal Inspiratif, 8(2), 67–85.

Yacob, H., Ayal, C. S., & Takaria, J. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Sd Kristen Belso a2 Ambon Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Double Loop Problem Solving Pada Materi Pengukuran Panjang Dan Berat. JUPITEK: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 35–41. https://doi.org/10.30598/jupitekvol2iss1pp35-41

Yono, S., & Estiastuti, A. (2022). Pengembangan Media Scrapbook Digital Model Problem-Based Learning Pada Muatan Ips. Joyful Learning Journal, 11(1), 7–12. https://doi.org/10.15294/jlj.v11i1.54857