PENGEMBANGAN EVALUASI PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERBASIS WORDWALL PADA MATERI BANGUN RUANG SISI DATAR

Isna Yusra
Reflina Reflina


DOI: https://doi.org/10.29100/jp2m.v10i1.6215

Abstract


In order to maximize the learning interest capacity of class VIII MTSS Al-Washliyah Tembung pupils for the 2023–2024 academic year, this research attempts to deepen the mathematics learning assessment technique utilizing Wordwall on flat-sided geometric material. Students might find the evaluation process more engaging and enjoyable when technology-based assessment formats like Wordwall are used. Using the ADDIE model approach (Analysis, Design, Development, Implementation and assessment), a development study was employed as the research technique to create a Wordwall-based mathematics learning assessment. Observation, surveys, interviews, and documentation are some of the techniques used to collect data. Techniques for analyzing data include validity, usefulness, and effectiveness analysis. The project yielded a Wordwall-based evaluation product for mathematics learning on flat-sided geometric material. Four validators gave this product an average score of 93%, which was used to declare it legitimate. This product received an 88% practicality grade after being provided practically by practitioners. The N-gain test scored 0.66 in the medium group based on the outcomes of the Wordwall-based learning assessment test. In summary, the assessment of Wordwall-based mathematics instruction using flat-sided geometric materials for MTSS Al-Washliyah Tembung's class VIII.


Keywords


evaluasi pembelajaran; pengembangan; Wordwall

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Ainun Nuzula Ar-Rahmah., “Pengembangan Evaluasi Pembelajaran Berbasis Game Edukatif Menggunakan Platform Wordwall.Net Pada Siswa Kelas V SDIT Al-Mishbah Sumobito Jombang.”

Agustian, N., & Salsabila, U. H. (2021). Peran Teknologi Pendidikan dalam Pembelajaran. Islamika, 3(1), 123–133.

Aprinastuti C., dkk. (2023). Special Book For Media Tutorial Ict-Based Learning. Stiletto Book.

Arief, M. M. (2021). Media Pembelajaran IPA di SD/MI (Tujuan Penggunaan, Fungsi, Prinsip Pemilihan, Penggunaan, dan Jenis Media Pembelajaran). Jurnal Tarbiyah Darussalam, 5(8), 13.

Asrul, A., Ananda, R., Rosnita, R. (2015). Evaluasi Pembelajaran. Citra Pustaka Media.

Auliya, A., dkk. (2021). The Development of Based Evaluation Instruments Wordwall For Science Courses Of Junior High School Class VII. Tarbiyah: Jurnal Ilmiah Kependidikan, Vol. 10 No. 2., (73-83).

Ayunda Serly, “Pengembangan Game Interaktif Wordwall Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Materi Taharah Di SMPN Purwodadi.”

Al-qonita, Alifia Sabila., dkk., (2022). Literature Review : Efektivitas Aplikasi Wordwall Pada Pembelajaran Matematika terhadap kemampuan berpikir kritis siswa. Pro Sandika. 4.

Azis, T. N., & Shalihah, N. M. (2020). Pengembangan Evaluasi Pembelajaran Berbasis Google Form. Tawazun Jurnal Pendidikan Islam, Volume 13(1).

Djamaluddin, Dr Ahdar, S Ag, S Sos, dan Dr Wardana.(2019).“4 Pilar Peningkatan Kompetensi Pedagogis,” t.t.

Febriana, Dr Rina. (2019).EVALUASI PEMBELAJARAN. 1 ed. Jakarta: Bumi Aksara.

Fidya, Ihfanti, dan Eva Oktaviana. “Peningkatan Hasil Belajar IPS Melalui Media Game Interaktif,” t.t., 9.

Gamayanti, Zenita. "Wordwall, Solusi Untuk Pembelajaran Jarak Jauh Yang Lebih Interaktif”’, https://hightechteacher.id/wordwall-solusi-untuk-pembelajaran-jarak-jauh-yang-lebih interaktif/, 16 Januari 2023.

Hamzah, Amir. Metode Penelitian & Pengembangan (Research & Development) Uji Produk Kuantitatif & Kualitatif Proses dan Hasil. Disunting oleh Ahmad Ariyanto. Ke-1. Batu: Literasi Nusantara, 2019.

Hamzah B Uno dan Satria Koni. 2013. Assessment Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Hidayat, Fitria, dan Muhamad Nizar. “MODEL ADDIE (ANALYSIS, DESIGN, DEVELOPMENT, IMPLEMENTATION AND EVALUATION) DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM.” Jurnal Inovasi Pendidikan Agama Islam (JIPAI) 1, no. 1 (25 Desember 2021): 28–38. https://doi.org/10.15575/jipai.v1i1.11042.

Idrus L. “Evaluasi dalam Proses Pembelajaran” 9, no. 2 (2019).

Ilahi, Khaerunnisa Allutful., dkk. Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Wordwall Untuk Mengurangi Kecemasan Matematika. WILANGAN: Jurnal Inovasi Dan Riset Pendidikan Matematika. 3, 2022

Kamarullah, Kamarullah. “Pendidikan Matematika Di Sekolah Kita.” Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika. no. 1 (1 Juni 2017): 21.

Kemendikbud. (2022). Permendikbud Nomor 16 Tahun 2022 tentang Standar Proses Kemendikbud.

Khoriyah, Rifatul, dan Abdul Muhid. Inovasi Teknologi Pembelajaran dengan Menggunakan Aplikasi Wordwall Website pada Mata Pelajaran PAI di Masa Penerapan Pembelajaran Jarak Jauh: Tinjauan Pustaka. Tarbiyah Wa Ta’lim: urnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran. 9, 2022.

Kurniawan. Matematika 2. (2017). Jakarta: Penerbit Erlangga.

Lagamakin, Arkadius Kiang. “Perangkat Pembelajaran Dengan Model Think Pair Share Untuk Menumbuhkan Kemandirian Belajar Siswa Bergaya Kognitif Field Dependence,” 2020.

Latip, Abdul. “PENERAPAN MODEL ADDIE DALAM PENGEMBANGAN MULTIMEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS LITERASI SAINS.”DIKSAINS : Jurnal Ilmiah Pendidikan Sains 2, no. 2 (9 Juni 2022): 102–8.

Mujahidin, Arif Agus., dkk. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Daring (Quizizz, Sway, Dan Wordwall) Kelas 5 Di SD Muhammadiyah 2 Wonopeti’. Innovative: Journal Of Social Science Research. 1.

Mulyatiningsih, Endang. Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Disunting oleh Apri Nuryanto. Bandung: Alfabeta, 2014.

Murni, Chintia., dkk. Analisis Kesulitasn Siswa Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif. 4, 2021. Nursalam. Strategi Pembelajaran Matematika: Teori Dan Aplikasi Bagi Mahasiswa PGMI. Makassar: Alauddin University Press, 2013.

Nursyamsiah, Gina., dkk. Analisis Kesulitan Siswa SMP Kelas VIII Dalam Menyelesaikan Soal Materi Bangun Ruang Sisi Datar. MAJU : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika. 7, 2020.

Nurafni & Ninawati, M. (2021). Efektivitas Penerapan Aplikasi Linktree dan Wordwall Terhadap Motivasi Intrinsik Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 9(2), 217–225.

Noviana, W., Widihastuti, H., & Wahyuni, S. (2022). Pelatihan Pembuatan Kuis Interaktif Menggunakan Aplikasi Quizizz dan Wordwall Untuk Guru SMP Islam Hidayatul Athfal. 1.

Rahman, Arief Aulia, M Pd, Cut Eva Nasryah, dan M Pd. (2019). “EVALUASI PEMBELAJARAN,” t.t.

Reza, M. F., & Nopiyad, D. (2022). Pengembangan Media Evaluasi Pembelajaran berbasis Game Edukasi Wordwall pada Mata Kuliah Jarigan Komputer. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(4).

Salsabila, F., & Aslam, A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Google Sites pada Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6088– 6096. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3155

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alphabet.

Sugiyono. (2015) Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D). Bandung: Alfabeta, cet. 25.

Wafiqni, Nafia, dan Fanny Mestyana Putri. “Efektivitas Penggunaan Aplikasi Wordwall dalam Pembelajaran Daring (Online) Matematika pada Materi Bilangan Cacah Kelas 1 di MIN 2 Kota Tangerang Selatan.” Elementar : Jurnal Pendidikan Dasar 1, no. 1 (6 Juli 2021): 68–83. https://doi.org/10.15408/elementar.v1i1.20375.

Wahyuni, S. S., & Solfema, S. (2020). Pengembangan dan Pemanfaatan Desain Pembelajaran Temattik Berbasis Model ASSURE di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(3), 219–226.

Wirnoto, T, dan N Ratnaningsih. “PROBLEMATIKA PENGEMBANGAN KREATIVITAS PESERTA DIDIK DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERDASARKAN PERSEPSI GURU” 11, no. 1 (2022): 14.

Zahro, Nur Azizah Qodiriyah. Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Untuk Meningkatkan Minat Dan Motivasi Belajar Siswa. Abdima Jurnal Pengabdian Mahasiswa. 2, 2023.