EFEKTIVITAS PENGGUNAAN GAME EDUKASI BERBASIS WORDWALL DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIS SISWA

Nabila Anggriany
Fibri Rakhmawati


DOI: https://doi.org/10.29100/jp2m.v10i1.6130

Abstract


This research aims to determine the effectiveness and practicality of using wordwall-based educational games. This research method is R&D using a 4D model. Two validators assessed the validity of wordwall-based educational games: material validator and media validator, then carried out practicality and effectiveness tests. The research results show that with a maximum scale of 4.00, the material validation value shows 3.10, and the media validation value shows 3.61. This shows that wordwall-based educational games can be used in a practical way. The average percentage of practicality of wordwall-based educational games is 80.93%, indicating that it is very practical. Apart from that, wordwall-based educational games are considered quite effective with an N-Gain value of 0.3489 for the effectiveness test. Therefore, the wordwall-based educational game developed can be said to be effective in improving students' mathematical learning outcomes.


Keywords


efektivitas; hasil belajar; game edukasi Wordwall

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Akbar, S. D. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. PT Remaja Rosdakarya.

Aryani, D., Patiro, S. P. S., & Putra, S. D. (2021). Pelatihan Aplikasi Game Edukasi Kahoot Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Di Era Pandemi Covid 19. TERANG, 4(1), 116–124. https://doi.org/10.33322/terang.v4i1.1449

Elyas Putri, E., Saleh, N., & Negeri Makassar, U. (2021). Media Pembelajaran Word Wall dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman. www.Dw.com

Gede, P. (2020). UPAYA PENINGKATAN KEMAMPUAN GURU DALAM MENYUSUN SILABUS DAN RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (RPP) MELALUI DISKUSI KELOMPOK TERFOKUS DI SMA NEGERI 1 WAINGAPU. Indonesian Journal of Educational Development, 1(1). https://doi.org/10.5281/zenodo.3760430

Hadi, S., & Novaliyosi. (2019). TIMSS INDONESIA (TRENDS IN INTERNATIONAL MATHEMATICS AND SCIENCE STUDY).

Lubis, A. P., & Nuriadin, I. (2022). Efektivitas Aplikasi Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6884–6892. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3400

Oktavia, M. , Prasasty, A. T., & Isroyati, I. (2019). Uji Normalitas Gain untuk Pemantapan dengan One Group Pre and Post Test. Simposium Nasional Ilmiah, 1, 596–601.

Purwono, U. (2008). Aspek Kelayakan Isi Menurut BSNP.

Shela Oktaviani, P., Hadiana, O., Heriyana, T., Nurhayati, T., Muhammadiyah Kuningan, S., & Moertasiah No, J. (2023). EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA WORDWALL DAN MISTAR PINTAR TERHADAP HASIL BELAJAR OPERASI BILANGAN BULAT PADA SISWA KELAS RENDAH. In JES-MAT (Vol. 9, Issue 2). https://wordwall.net/id/account/login

Sudarsono, S. (2021). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN GAME INTERAKTIF BERBASIS APLIKASI WEB WORDWALL PADA PELAJARAN MATEMATIKA MATERI BILANGAN GANJIL GENAP KELAS II SD.

Sundi, V., Bahar Herwina, & Irrawati Rina. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Penggunaan Puzzle Rumah Perkalian Di Kelas II Sekolah Dasar. III, 54–62. https://doi.org/https://doi.org/10.37150/perseda.v3i2.798

Suratman, A., Afyaman, D., & Rakhmasari, R. (2019). Pembelajaran berbasis TIK terhadap hasil belajar matematika dan motivasi belajar matematika siswa. Jurnal Analisa, 5(1), 41–50. https://doi.org/10.15575/ja.v5i1.4828

Sutarsa, D. A., & Puspitasari, N. (2021). Perbandingan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa antara Model Pembelajaran GI dan PBL (Vol. 1, Issue 1).

Wildan, A., Rusdiyani Program Studi Teknologi Pendidikan, I., & Sultan Ageng Tirtayasa, U. (2023). EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA GAULL (GAME EDUKASI WORDWALL) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS 5 SDIT BINA INSANI KABUPATEN SERANG (The Effectiveness of using GAULL (Wordwall Education Game) to Improve 5 th Grade Students Learning Outcomes at SDIT Bina Insani, Serang District). In Universitas Sultan Ageng Tirtayasa (Vol. 10, Issue 1).

Winarni, E. W. (2018). Teori dan Praktik: Penelitian Kuantitatif Kualitatif Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Research and Development (R&D). BUMI AKSARA.


slot gacor slot