PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BERBASIS ETNOMATEMATIKA PADA PERMAINAN TRADISIONAL KELERENG MENGGUNAKAN APLIKASI CANVA FOR EDUCATION UNTUK KELAS VI SD

Irsyad Maulana
Eka Sastrawati
Hendra Budiono


DOI: https://doi.org/10.29100/jp2m.v10i1.5446

Abstract


The research aims to explain the suitability of teaching materials. This type of research and development (R&D) uses the ADDIE model (analysis, design, development, implementation and evaluation). The data in the research consists of qualitative and quantitative data. The research was carried out at SDN 10/IV Jambi City. Research data collection instruments include observation, interviews, questionnaires and documentation. The results of the feasibility test for teaching materials from language validation obtained an average score of 4.9 (very valid category). Media validation got an average score of 4.7 (very valid), material validation with an average score of 4.7 (very valid). The results of validating the practicality of teaching materials from educators' responses had an average score of 4.9 (very practical), and students got an average score of 4.6 (very practical). The conclusion of this research is that the development of ethnomathematics-based teaching materials for the traditional game of marbles using the Canva for education application for class VI elementary schools is very feasible (very valid and very practical).

Keywords


Teaching Materials; Ethnomathematics; Traditional Game of Marbles; Canva Application

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Agusmiati, S., & Frasandy, R, N. (2021). Perbedaan Hasil Belajar Siswa yang Menggunakan Alat Permainan Kelereng Dengan Stik Es Krim dalam Pembelajaran Matematika Kelas III di SD Negeri 34 Kabupaten Seluma. Tarbiyah Al-Awlad: Jurnal Kependidikan Islam Tingkat Dasar, 11(1). https://doi.org/10.15548/alawlad.v11i1.2511

Cahyadi, R, A, H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model. Islamic Education Journal, 3(1), 35–42. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124

Ciptaningtyas, W. (2022). Pengembangan E-Book Interaktif Berbasis

Canva pada Materi Sistem Pencernaan Manusia untuk Siswa Kelas V SD.

(Doctoral dissertation, Universitas Nusantara PGRI Kediri).

Damayanti, L. (2022). Pengaplikasian Modul Elektronik Berbasis Permainan Tradisional Jage Benteng (Benteng-bentengan) menggunakan Aplikasi Flip PDF Professional untuk Kelas V Tema 1 Sekolah Dasar. (Doctoral dissertation, Universitas Jambi).

Darmawan, L. A., Reffiane, F., & Baedowi, S. (2019). Pengembangan media puzzle susun kotak pada tema ekosistem. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 3(1), 14-17. https://doi.org/10.23887/jppp.v3i1.17095

Destrinelli, D., Hayati, S., Mahdalena, M., & Rianti, S. (2022). Model Evaluasi

Berbasis HOTS untuk Pembelajaran Blended. Jurnal Basicedu, 5(6), 6439–6452. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1837.

Dewanti, L., & Yasmita, E. M. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Terpadu Berbasis Buku Cerita Bergambar Pada Siswa di SDN 17 Pasar Surantih Pesisir Selatan-Sumatera Barat. Jurnal Ilmiah Hospitality, 11(1), 381-388. https://doi.org/10.47492/jih.v11i1.1622

Faqih, A., Nurdiawan, O., & Setiawan, A. (2021). Pengembangan Media pembelajaran Multimedia Interaktif Alat Masak Tradisional Berbasis Etnomatematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 301-310.

Febriyanti, C., Kencanawaty, G., & Irawan, A. (2019). Etnomatematika permainan kelereng. MaPan: Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 7(1), 32-40. https://doi.org/10.24252/mapan.2019v7n1a3

Harahap, L. (2019). Peran Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pendidikan. (Pascasarjana Teknologi Pendidikan, Universitas Negeri Medan).

Indah Wahyuni, I. W. (2021). Buku Ajar Etnomatematika. Universitas Islam Negeri.

Irdhina, D., Suwarma, I, R., Anggraeni, A., Purba, M., Purnamasari, N., & Saad,

M, Y. (2021). Model Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi

(Differentiated Instruction) pada Kurikulum Fleksibel sebagai Wujud

Merdeka Belajar di SD Cikal Cilandak. Pusat Kurikulum dan Pembelajaran, Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi, Republik Indonesia.

Juniati, L., Destrinelli, D., & Hayati, S. (2022). Pengembangan Media Video Animasi Menggunakan Aplikasi Animaker Pada Tema 7 Subtema I Kelas I Sekolah Dasar (Doctoral dissertation, Universitas Jambi).

Khairiyah, E. A. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Etnomatematika Pada Materi Segiempat dan Segitiga Kelas VII SMP/MTs. (Skripsi Sarjana, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta)

Kifron, M. (2021). Pengembangan Multimedia interaktif Aplikasi iSpring Suite 9 pada Pembelajaran IPA Subtema Manusia dan Lingkungan di Kelas V Sekolah Dasar (Doctoral dissertation, pendidikan guru sekolah dasar).

Kosassy, S, O. (2019). Mengulas Model-Model Pengembangan Pembelajaran dan Perangkat Pembelajaran. Pelita Bangsa Pelestari Pancasila. 14(1).

Lakapu, M., Fernandez, A. J., Djong, K. D., Fernandez, M., & Gawa, M. G. M. (2020). Pengembangan bahan ajar berbasis etnomatematika materi persamaan dan pertidaksamaan linear satu variabel. Figma Jurnal Pendidikan. 4(1). 50-55.

Lisgianto, A., & Mulyatna, F. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Geometri Dimensi Tiga Berbasis Etnomatematika untuk SMK Teknik. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 7(1).

Magdalena, I., Prabandani, R. O., Rini, E. S., Fitriani, M. A., & Putri, A. A. (2020). Analisis Pengembangan Bahan Ajar. Nusantara, 2(2), 180-187.

Manzil, E. F., Sukamti, S., & Thohir, M. A. (2022). Pengembangan E-Modul

Interaktif Heyzine Flipbook Berbasis Scientific Materi Siklus Air Bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik

Pendidikan, 31(2), 112–126. http://journal2.um.ac.id/index.php/sd

Marlina, M. (2019). Panduan Pelaksanaan Model Pembelajaran Berdiferensiasi

di Sekolah Inklusif. Universitas Negeri Padang.

Maryono, M., Kuntarto, E., Sastrawati, E., & Budiono, H. (2022). Pelatihan Pembuatan Bigbook Digital Sebagai Media Pembelajaran Membaca di SDN 018/V Kuala Tungkal. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(4), 2841-2845. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i4.5915

Maydiantoro, A. (2021). Model-Model Penelitian Pengembangan (Research and Development). Jurnal Pengembangan Profesi Pendidik Indonesia (JPPPI), 1(2), 29–35.


slot gacor slot