ANALISIS MOTIVASI BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERBANTU MEDIA LIVEWORKSHEETS KELAS XI SMA
Abstract
The purpose of this study is to examine how motivated students are to learn mathematics when using interactive worksheets. The qualitative descriptions are used in this research method. Thirty-six students from SMA Negeri 2 Semarang's XI–5 class served as the research subjects. A learning motivation measure with thirty statements with both positive and negative responses is the tool employed. The study's findings demonstrate that, with the use of live worksheet media, students' learning motivation in the tangent to circles content exhibits positive results with an average percentage of 76.9% and is deemed strong. Every indicator on the learning motivation questionnaire—which was distributed to every respondent—was used to calculate this average.
Keywords
Full Text:
PDFArticle Metrics :
References
Arianti. (2018). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(6), 1304–1309. https://doi.org/10.58344/jmi.v2i6.284
Arisandi, S. N. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Liveworksheets Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Kimia Pada Materi Konsep Mol. SECONDARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Menengah, 2(3), 306–316. https://doi.org/10.51878/secondary.v2i3.1361
Bernard, M., & Sunaryo, A. (2020). Analisis Motivasi Belajar Siswa MTs dalam Pembelajaran Matematika Materi Segitiga dengan Berbantuan Media Javascript Geogebra. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 134–143. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i1.173
Cicuto, C. A. T., & Torres, B. B. (2016). Implementing an Active Learning Environment to Influence Students’ Motivation in Biochemistry. Journal of Chemical Education, 93(6), 1020–1026. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.5b00965
Emda, A. (2018). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172. https://doi.org/10.22373/lj.v5i2.2838
Fahri, F., Lubis, M. J. & D. (2022). Gaya Kepemimpinan Demokratis Guru pada Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Basicedu, 3364–3372(6), 3.
Fathurrohman, & Sulistyorini. (2012). Belajar & Pembelajaran Meningkatkan mutu pembelajaran sesuai standar nasional. 7823–7830.
Haezer, C. E., Rusmawati, R. D., & Harwanto. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERBASIS E-LKPD INTERAKTIF MENGGUNAKAN SOFTWARE LIVEWORKSHEETS PADA MATERI MATRIKS DI KELAS XI SMAN 1 PURWOSARI Oleh. 18(1978), 1237–1248.
Hanifah, A., Mudzanatun, M., & Sukamto, S. (2020). Keefektifan Model Pembelajaran Group Investigation Berbantu Media Puzzle Board Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(3), 443. https://doi.org/10.23887/jippg.v3i3.29244
Hikmah, sofia nurul, & Saputra, very hendra. (2023). Korelasi Motivasi Belajar dan Pemahaman Matematis terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-M5, 5(1), 42–57.
Insani, S. U., Zulhendri, & Akbar, P. (2019). Development of Open-Ended Based Mathematics Problem to Measure High-Level Thinking Ability. Journal of Physics: Conference Series, 1315(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1315/1/012047
Isrok`atun. (2016). Pendidikan Matematika II. UPI Sumedang Press.
Muayana, Januar, H., & Ardiyanto, A. (2022). Article History Article. Penerapan Metode Diskusi Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Materi Cahaya Dan Sifatnya Kelas IV SDN 1 Bicak Kecamatan Tondoan Kabupaten Blor, 71(3), 143–148. http://philstat.org.ph
Nuzula, S. F., & Putranto, A. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran LKPD Berbasis Liveworksheet terhadap Respon dan Hasil Belajar SIswa Kelas VII. Bahasa Dan Pendidikan, 3(3), 78–87. https://doi.org/10.55606/cendikia.v3i2.1339
Ramdani, R., Muslimin, N. A., & Husein, H. (2022). Pengaruh Liveworksheets Dalam Model Pbl Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Xi Ipa Sman 3 Barru : Studi Pada Materi Pokok Larutan Penyangga. EDUTECH : Jurnal Inovasi Pendidikan Berbantuan Teknologi, 2(3), 243–251. https://doi.org/10.51878/edutech.v2i3.1471
Riki, R., & Kusno, K. (2023). Analisis Motivasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika. PHI: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 135. https://doi.org/10.33087/phi.v7i2.269
Suardi. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Deepublish.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian (23rd ed.). Alfabeta.
Uno, H. . (2016). Teori Motivasi dan Pengukurannya. PT Bumi Aksara.
Widyastuti, T., Supandi, S., & Harun, L. (2021). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Pada Model Pembelajaran Problem Posing Dengan Pendekatan Open Ended Berbasis Soal Cerita. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(3), 234–246. https://doi.org/10.26877/imajiner.v3i3.7598