ANALISIS MOTIVASI BELAJAR SISWA SMP PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI KELAS VIII

Aprianti Nur Alyah
Dadang Rahman Munandar


DOI: https://doi.org/10.29100/jp2m.v10i1.5387

Abstract


This research was motivated by low motivation to learn in mathematics lessons. This study aims to determine the motivation to learn in mathematics learning of junior high school students. The population in this study is Istanbul 8th grade students at SMPIT Abdan Syakuro Lampu Iman for the 2023/2024 school year. The sample in this study amounted to 29 students. The method used is qualitative descriptive with data collection using non-test instruments in the form of questionnaires. There are 8 indicators in the questionnaire, namely 1) perseverance in learning, 2) tenacity in facing difficulties, 3) motivation in the lesson, 4) independence in learning, 5) quickly bored on routine tasks, 6) can maintain his opinion, 7) not easily let go of what he believes, 8) likes to find and solve problems. The results of this study that the learning motivation of SMPIT Abdan Syakuro students is good. In reality the motivation of students learning is quite good, but the lack of encouragement from the environment to learn.

Keywords


Learning Motivation; Learning Outccomes; Mathematics Learning

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Bahriah, E. S., Nurfikri, M., Ayunda, M. R., & Raihan, H. M. (2022, August). ANALISIS MOTIVASI BELAJAR KIMIA SISWA DI SEKOLAH MADRASAH ALIYAH PASCA PANDEMI COVID-19. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Kimia (Vol. 1, No. 1, pp. 206-215).

Damayanti, E., Sugiatno, S., & Sayu, S. (2018). Kelancaran prosedural matematis siswa dalam menyelesaikan soal operasi bentuk aljabar di sekolah menengah pertama. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 7(9).

Damayanti, A., Suradika, A., & Asmas, B. (2020). Strategi Mengurangi Kejenuhan Anak Dalam Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ) melalui Aplikasi ICANDO pada Siswa Kelas I SDN Pondok Pinang 08 Pagi. Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ, 1–10.

Farhatunnisah, F. (2019). Pengaruh motivasi belajar dan disiplin belajar terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran matematika kelas VII di MTs Ittihadil Ummah Karang Anyar Mataram Tahun Pelajaran 2018/2019 (Doctoral dissertation, UIN Mataram).

Hadis, A., & Nurhayati B. (2014). Psikologi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Hartini, T. S., & Warmi, A. (2020). Analisis Motivasi Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Matematika di SMP. Prosiding Sesiomadika, 2(1c).

Hazarida, R., Deswita, H., & Richardo, R. (2015). Analisis Motivasi Belajar Matematika Siswa Kelas Viii Smp Negeri 1 Rambah Hilir.

Ismail, H. (2018). Peningkatan motivasi belajar matematika melalui pembelajaran berbasis masalah pada siswa kelas V SD Inpres Palupi. Jurnal Kreatif Online, 4(4).

Kurniawan, D., & Wustqa, D. U. (2014). Pengaruh perhatian orangtua, motivasi belajar, dan lingkungan sosial terhadap prestasi belajar matematika siswa SMP. Jurnal riset pendidikan matematika, 1(2), 176-187.

Lestari, E. Karunia dan Mokhammad Ridwan Yudhanegara. 2015. Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.

Mendari, A. S., & Kewal, S. S. (2015). Motivasi Belajar Pada Mahasiswa. Jurnal Akuntansi Indonesia, 13(2), 1–13. https://doi.org/10.21831/jpai.v13i2.10304

Oktaviani, R., & Dewi, D. P. (2020). Analisis Motivasi Belajar Siswa SMPN 8 Cimahi Menggunakan Media Visual Basic for Application Berbasis Microsoft Excel pada Materi Pecahan. Juring (Journal for Research in Mathematics Learning), 3(2), 133-140.

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911-7915.

Suhendri, H., & Mardalena (2015). Pengaruh Metode Pembelajaran Problem Solving terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau dari Kemandirian Belajar. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan Mipa, 3(2).105– 114. http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v3i2.117

Tasaik, H. L., & Tuasikal, P. (2018). Peran Guru dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar Peserta Didik Kelas V SD Inpres Samberpasi. Metodik Didaktik: Jurnal Pendidikan ke-SD-an, 14(1), 45–55. https://Doi.Org/10.17509/Md.V14i1.11384

Tigowati, Tigowati, Agus Efendi, and Cucuk W Budiyanto. 2017. “E-Learning Berbasis Schoology Dan Edmodo: Ditinjau Dari Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Smk.” Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education) 2 (1): 49–58.

https://doi.org/10.21831/elinvo.v2i1.16416.

Vandini, I. (2015). Peran Kepercayaan Diri Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Formatif, 5(3), 210–219. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v5i3.646

Yusanto, Y. (2020). Ragam Pendekatan Penelitian Kualitatif. Journal of scientific communication (jsc), 1(1).