ANALISIS KESALAHAN SISWA KELAS VI SD 3 JEKULO DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA MATERI PECAHAN

Ely Noor Meirina
Lovika Ardana Riswari
Lintang Kironoratri


DOI: https://doi.org/10.29100/jp2m.v10i1.5382

Abstract


Mathematics word problems written are often considered difficult by students, so there are often many mistakes made by students in solving mathematics story problems. The aim of this research is to analyze the errors made by students in solving word problems on fractions by analyzing the result of students answer. This research inludes qualitative research with the type of case study and was carried out at SD 3 Jekulo. The informants in this research were seven grade at SD 3 Jekulo. The result research of this research were that the students who were used as informants experienced errors in solving story problems on fractions. Mistakes made by students include reading errors, errors in understanding the problems, transformation errors, and errors in writing the final answer. The conclusion of this research is that the seven sixth grade students were proven to have experienced errors in solving fractions questions.

Keywords


error analysis; word problems written; fraction

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Agnesti, Y., & Amelia, R. (2020). Analisis kesalahan siswa kesalahan VIII SMP di Kabupaten Bandung Barat dalam menyelesaikan soal cerita pada materi perbandingan ditinjau dari gender. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 151-162.

Aminah, A., & Kurniawati, K. R. A. (2018). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal cerita matematika topik pecahan ditinjau dari gender. JTAM (Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika), 2(2), 118-122.

Cahyani, A. N., Kironoratri, L., & Ermawati, D. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Penggunaan Media Papan Diagram Pada Siswa Kelas V Sd. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(04), 915-925.

Cahyani, W. P., & Kironoratri, L. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Menggunakan Model Predict Observe Explain (Poe) Pada Siswa Kelas V Sd 7 Bulung Kulon. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 6346-6358.

Utari, D. R., Wardana, M. Y. S., & Damayani, A. T. (2019). Analisis kesulitan belajar matematika dalam menyelesaikan soal cerita. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 534-540.

Haq, N., Tholkhah, I., & Primarni, A. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Efikasi Diri Giuru terhadap Kinerja Guru. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 2(2), 181-196.

Hijrilliawanni, D. R., Kuncoro, S. Z., Nihmah, S. Z., & Riswari, L. A. (2023). Analisis Kesulitan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas IV pada Soal Cerita Matematika. MAGISTRA: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar dan Keislaman, 14(2), 92-102.

Jumiati, Y., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita persamaan dan pertidaksamaan linear satu variabel. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 3(1), 11-18.

Kironoratri, L. (2020, October). Komik Berbasis Pendidikan Karakter Sebagai Media Pembelajaran Memproduksi Teks Cerpen. In Prosiding Seminar Dan Diskusi Pendidikan Dasar.

Meika, I., Pratidiana, D., & Safitri, E. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VII Dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Himpunan. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 6(1), 75-84.

Nailopo, E., Fitriani, F., & Simarmata, J. E. (2022). Analisis Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Peluang Ditinjau Dari Teori APOS Pada Siswa SMP Kelas VIII. Jurnal Eduscience (JES), 9(1), 168-181.

Riswari, L. A., Mukti, L. I., Tamara, L. F., Hapsari, M. A. P., & Cahyaningrum, D. A. (2023). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Pada Materi Pecahan Siswa Kelas III SDN 2 Karangrejo. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 4(2), 188-194.

Rofi'ah, N., Ansori, H., & Mawaddah, S. (2019). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita matematika berdasarkan langkah penyelesaian polya. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2).

Riswari, L. A., & Ermawati, D. (2020, October). Pengaruh Problem Based Learning Dengan Metode Demonstrasi Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. In Prosiding Seminar Dan Diskusi Pendidikan Dasar.

Rohmah, Z., Fajri, A. S. N., & Riswari, L. A. (2023). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas Iv Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Pengukuran. Laplace: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 380-390.

Septiana, E., Ermawati, D., & Kironoratri, L. (2023). Peningkatan Pemahaman Konsep Materi Sudut Dan Simbol Siswa Kelas III Sd Melalui Media Patatik. MAGISTRA: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar dan Keislaman, 14(2), 115-128.

Suryaningsih, I., Nirwana, A. Y., & Riswari, L. A. (2023). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Dalam Menyelesaikan Soal Kalimat Matematika Di Kelas IV SD. Indonesian Journal of Elementary Education (IJOEE), 5(1), 31-40.

Tyas, Y. C., Fardani, M. A., & Kironoratri, L. (2024). Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa Menggunakan Model Make A Match Berbantuan Media Kartu Kata. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 6(1), 78-88.

Wijayanti, D., Murtono, M., & Kironoratri, L. (2020). Peningkatan Hasil belajar Siswa Melalui Model Quantum Teaching dan Media Palang Arahku. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(2), 80-85.