KEMAMPUAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL BANGUN RUANG GABUNGAN
Abstract
This study aims to see how students' ability to solve problems related to surface area and volume of combined space builds. The research method used was qualitative descriptive involving 15 grade VIII students at a junior high school in Karawang Regency. The results showed that there was a variation in students' abilities, only a small percentage of students were able to solve the problem well, while most students still had difficulties. Common mistakes encountered are related to calculations and understanding the concept of building space that has not been fully mastered by most students. This information becomes an important basis for improving the quality of geometry learning in schools, focusing on areas that cause difficulties for students.
Keywords
Full Text:
PDFArticle Metrics :
References
Andriliani, L., Amaliyah, A., Prikustini, V. P., & Daffah, V. (2022). Analisis Pembelajaran Matematika Pada Materi Geometri. Sibatik Journal: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, Dan Pendidikan, 1(7), 1169-1178. https://doi.org/10.54443/sibatik.v1i7.138
Arche. (2019, November 5). TIMSS Infographic. Diakses dari https://id.scribd.com/ document/390706400/TIMSS-infographic
Bariyyah, K., & Amelia, R. (2020). Analisis kesalahan dalam menyelesaikan soal bangun ruang sisi datar pada siswa kelas ix smp di kota cimahi. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 3(5), 403-414. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i5.p%25p
Cahyaning Tyas, K. (2023). ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA MATERI PECAHAN BERDASARKAN TAHAPAN NEWMAN (Doctoral dissertation, Universitas Islam Sultan Agung Semarang).
Dewi, W. S., Maimunah, M., & Roza, Y. (2022). Analisis Kesulitan Siswa dalam Pembelajaran Daring pada Materi Geometri Kelas VII SMP Kota Pekanbaru. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 635-642. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.624
Ellissi, W., & Intan, P. J. (2022). Analisis pemahaman konsep mahasiswa pada materi geometri ruang. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika Indonesia, 11(1), 1-8. https:// doi.org/10.23887/jppmi.v11i1.750
Erlita, E., & Hakim, D. L. (2022). Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Segiempat Berdasarkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(4), 1342-1350. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i4.3513
Fauziah, R. H., & Ruqoyyah, S. (2022). Kemampuan pemahaman konsep pada materi bangun ruang melalui model pembelajaran contextual teaching and learning pada siswa kelas v sekolah dasar. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 5(1), 188-198. https://doi.org/10.22460/collase.v5i1.6556
Filayati, U. U. (2019). Analisis kesalahan siswa dalam memecahkan soal cerita pada materi limas ditinjau dari gaya belajar. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika (JIPM), 1(1), 1-10. https://doi.org/10.36379/jipm.v1i1.29
Hidayati, Y. M., & Afifah, N. (2020). Analisis berpikir probabilistik dalam menyelesaikan masalah matematika. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 10(2), 161. https://doi.org/10.25273/pe.v10i2.7069
Junaedi, I., Amidi, A., Sholeh, M., & Prabowo, A. (2022). Representasi Sebagai Salah Bentuk Aktivitas Mental dalam Pembelajaran Matematika. Konservasi Pendidikan, (2), 31-57. https:// doi.org/10.1529/kp.v1i2.42
Laamena, C. M., Mataheru, W., & Hukom, F. F. (2021). Perbedaan Hasil Belajar Siswa Kelas Viii Smp Menggunakan Model Problem Based Learning (Pbl) Berbantuan Aplikasi Swishmax Dan Model Pembelajaran Konvensional Pada Materi Prisma Dan Limas. BAREKENG: Jurnal Ilmu Matematika Dan Terapan, 15(1), 029-036. https://doi.org/10.30598/barekengvol15iss1pp029-036
Magfirah, M., Maidiyah, E., & Suryawati, S. (2019). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita matematika berdasarkan prosedur newman. Lentera Sriwijaya: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(2), 1-12. https://doi.org/10.36706/jls.v1i2.9707
Maulin, B. A., & Chotimah, S. (2021). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Bangun Ruang Sisi Datar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(4), 949-956. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.p%25p
Musayadah, A., Rofikoh, S. R., Syarifah, N. U., & Malik, M. S. (2023). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR LEMBAR KERJA SISWA BANGUN DATAR DAN BANGUN RUANG DENGAN MENGGUNAKAN POLA BARISAN. AL-IHTIRAFIAH: JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU MADRASAH IBTIDAIYAH, 96-106. https://doi.org/10.47498/ihtirafiah.v3i02.1711
Muslimin, M., & Sunardi, S. (2019). Analisis Kemampuan Penalaran Matematika Siswa SMA pada Materi Geometri Ruang. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 10(2), 171–178.
Nasution, M. A., Rosjanuardi, R., & Kurniawan, S. (2023). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP pada materi bangun ruang sisi datar: systematic literature review. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 6(4), 1685-1698. https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i4.17889
NCTM. (2000). Principles and standard for school mathematics. Reston: The National Council of Teachers of Mathematics, lnc.
Palupi, E. L. W. (2017). Pendekatan pendidikan matematika realistik indonesia berbantuan puzzle tangram untuk mengajarakan luas bangun datar gabungan. Jurnal Elemen, 3(2), 138.
Raudiyah Rizki, R., Suryadi, D., & Nurlaelah, E (2020). LEARNING OBSTACLE DALAM PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA PADA MATERI BANGUN RUANG SISI DATAR. https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i4.5900
Sitorus, C. W., Perangin-angin, F. S., Asmal, S., & Dari, W. (2023). ANALISIS KESULITAN SISWA DALAM BELAJAR MATERI BANGUN RUANG SISI LENGKUNG. Relevan: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(4), 427-440.
Sugiyono, (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.
Unonongo, P., Ismail, S., & Usman, K. (2021). Analisis kemampuan pemecahan masalah pada materi bangun ruang sisi datar di Kelas IX. Jambura Journal of Mathematics Education, 2(2), 43-49. https://doi.org/10.34312/jmathedu.v2i2.10591
Yani, C. F., Maimunah, M., Roza, Y., Murni, A., & Daim, Z. (2019). Analisis kemampuan pemahaman matematis siswa pada materi bangun ruang sisi lengkung. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 203-214.
Zahra, F. A., & Hakim, D. L. (2022). Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMA Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Pasca Pembelajaran Jarak Jauh. Teorema: Teori dan Riset Matematika, 7(2), 425-438. http://dx.doi.org/10.25157/teorema.v7i2.7221