PENGARUH KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA

Novita Andika Pramuswara
Haerudin Haerudin


DOI: https://doi.org/10.29100/jp2m.v10i1.5260

Abstract


The purpose of this research is to assess the extent to which students' understanding of mathematical concepts influences their ability to solve mathematical problems. This study was conducted at one of the junior high schools (SMPN) in Karawang Regency, using a quantitative approach and non-experimental method. The research subjects involved 34 students from class VII A, selected using purposive sampling technique. Data collection was carried out through two test instruments consisting of a set of descriptive questions covering indicators of both mathematical conceptual understanding and mathematical problem-solving skills. Simple linear regression analysis was employed in data processing for this research. The results obtained indicate, at a 95% confidence level, a significant influence of mathematical conceptual understanding on mathematical problem-solving abilities.

Keywords


influence; mathematical conceptual understanding; mathematical problem-solving abilities

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Adha, SM, & Rahaju, EB (2020). Profil berpikir reflektif siswa SMA dalam memecahkan masalah matematika ditinjau dari kecerdasan logistik-matematis. Jurnal penelitian pendidikan matematika dan sains , 4 (2), 61-71. https://doi.org/10.26740/jppms.v4n2.p61-71

Akuba, S. F., Purnamasari, D., & Firdaus, R. (2020). Pengaruh kemampuan penalaran, efikasi diri dan kemampuan memecahkan masalah terhadap penguasaan konsep matematika. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 4(1), 44-60. https://doi.org/10.33603/jnpm.v4i1.2827

Allen, C. E., Froustet, M. E., LeBlanc, J. F., Payne, J. N., Priest, A., Reed, J. F., Worth, J.E..Thomason, G. M., Robinson, B., & Payne, J. N. (2020). National Council of Teachers of Mathematics. The Arithmetic Teacher, 29(5), 59. https://doi.org/10.5951/AT.29.5.0059

Amam, A. (2017). Penilaian kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP. Teorema: Teori dan Riset Matematika, 2(1), 39-46. https://doi.org/10.25157/teorema.v2i1.765

Amir, Z., & Risnawati. (2015). Psikologi Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Azwaja Pressindo.

Fitayanti, N., Rahmawati, A., & Asriningsih, T. M. (2022). Pengaruh Self-Confidence Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 5(2), 335-344. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i2.9678

Hartati, S., Abdullah, I., & Haji, S. (2017). Pengaruh kemampuan pemahaman konsep, kemampuan komunikasi dan koneksi terhadap kemampuan pemecahan masalah. MUST: Journal of Mathematics Education, Science and Technology, 2(1), 43-72. https://doi.org/10.30651/must.v2i1.403

Kartika, Y. (2018). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematis peserta didik kelas vii smp pada materi bentuk aljabar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(2), 777-785. https://doi.org/10.31004/jptam.v2i4.25

Krismini, W. (2020). Analisis Model Pembelajaran Kooperatif Think Pair Share dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa (Disertasi Doktor, Universitas Negeri Medan).

Krisnawati, S., & Iyam, M. (2022). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada materi statistika. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 335-344. https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i2.1830

Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian pendidikan matematika. Bandung: PT Refika Aditama, 2(3).

Maharani, S., & Bernard, M. (2018). Analisis hubungan resiliensi matematik terhadap kemampuan pemecahan masalah siswa pada materi lingkaran. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(5), 819-826. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i5.p819-826

Mahuda, I. (2017). Pembelajaran kooperatif Co-Op Co-Op dengan pendekatan open-ended untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa sma. JPPM (Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika), 10(2). https://doi.org/10.30870/jppm.v10i2.2028

National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM

Prastyo, H. (2020). Kemampuan matematika siswa indonesia berdasarkan TIMSS. Jurnal Padegogik, 3(2), 111-117. https://doi.org/10.35974/jpd.v3i2.2367

Rahmatiya, R., & Miatun, A. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis ditinjau dari resiliensi matematis siswa SMP. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(2), 187-202. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i2.3619

Ramadhani, R. (2017). Peningkatan kemampuan pemahaman konsep dan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa SMA melalui guided discovery learning berbantuan autograph. JPPM (Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika), 10(2). https://doi.org/10.30870/jppm.v10i2.2032

Safi’i, A., & Bharata, H. (2021). Hubungan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Pemahaman Konsep Matematis terhadap Kemampuan Computer Self-Efficacy. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 6(2), 215-226. https://doi.org/10.30998/jkpm.v6i2.9826

Sari, W. P., Purwasi, L. A., & Yanto, Y. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Teorema Pythagoras. Transformasi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 4(2), 387-401. https://doi.org/10.36526/tr.v4i2.1009

Siswono, T. Y. E. (2016). Meningkatkan kemampuan berpikir kreatif siswa melalui pengajuan masalah matematika. Edumath, 1–10. https://doi.org/10.30870/jppm.v10i2.2025

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian. Alfabeta.

Teni, S. (2021). Kemampuan pemahaman konsep matematis ditinjau dari self-confidence siswa pada materi aljabar dengan menggunakan pembelajaran daring. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 275-290. https://doi.org/10.31980/plusminus.v1i2.1261

Virgia, Z., Granita, G., & Zulkifli, Z. (2019). Pengaruh Penerapan Strategi Metakognitif terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. Juring (Journal for Research in Mathematics Learning), 2(4), 371-379. https://doi.org/10.24014/juring.v2i4.8566

Yulianty, N. (2019). Kemampuan pemahaman konsep matematika siswa dengan pendekatan pembelajaran matematika realistik. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 4(1), 60-65. https://doi.org/10.33449/jpmr.v4i1.7530

Zulkarnain, I., & Budiman, H. (2019). Pengaruh Pemahaman Konsep Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Research and Development Journal of Education, 6(1), 18-27. https://doi.org/10.30998/rdje.v6i1.4093