UNSUR ETNOMATEMATIKA YANG TERKANDUNG PADA BAHASA SUKU TUBBE SEBAGAI SUMBER BELAJAR BILANGAN SISWA SEKOLAH DASAR

Lay Sintia Koly
Imanuel Yosafat Hadi Manapa - [ https://orcid.org/0000-0002-0900-4636 ]
Antonius Abednego Saetban


DOI: https://doi.org/10.29100/jp2m.v9i2.4432

Abstract


The purpose of this research is to explore ethnomathematical elements contained in the language of the Tubbe tribe which is then associated with the context of learning student numbers in elementary schools. The research method used in this study is qualitative research method with exploratory, descriptive, and ethnographic approaches. The results of this study are in the form of classification of place values and number construction based on the language structure of the Tubbe tribe. In addition, the results of this study are in the form of a set of numbers contained in the Tubbe Tribe language, namely the set of natural, digit, prime, composite, integers, rational, decimal, irrational, and rill numbers. Some mathematical concepts in numbers such as root and negative forms are not found in the Tubbe language. Thus, to relate the language of the Tubbe tribe to the context of number learning in elementary schools must still be linked to mathematical concepts using Indonesian language.


Keywords


bahasa suku Tubbe; bilangan; etnomatematika

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Altugan, A. S. (2015). The Relationship Between Cultural Identity and Learning. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 186, 1159–1162. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.161

Cresswell, J. w. (2012). Educational Research Planning Conducting And Evaluating Quantitative And Qualitative Research (4th ed.). Pearson.

Darko, I. O., Apoenchir, H. K., & Mensah, J. Y. (2022). Mathematical Constructs – What Are These and Their Interconnection with Ethnomathematical Concepts. Indonesian Journal of Ethnomathematics, 1(2), 89–104.

Fauzi, A., & Lu’luilmaknun, U. (2019). Etnomatematika Pada Permainan Dengklaq Sebagai Media Pembelajaran Matematika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(3), 408–419. https://doi.org/10.24127/ajpm.v8i3.2303

Hutauruk, A. J. (2020). Karakteristik Etnomatematika dalam Pembelajaran Sekolah. Prosiding Webinar Ethnomathematics, 1(1), 58–62.

Iswara, H. S., Ahmadi, F., & Ary, D. Da. (2022). Numeracy Literacy Skills of Elementary School Students through Ethnomathematics-Based Problem Solving. Interdisciplinary Social Studies, 2(2), 1604–1616. https://doi.org/10.55324/iss.v2i2.316

Kehi, Y. J., M, Z., & Waluya, S. B. (2019). Kontribusi Etnomatematika Sebagai Masalah Kontekstual dalam Mengembangkan Literasi Matematika. Prisma, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2(1), 190–196.

Maimuna, L., Darmawijoyo, & Susanti, E. (2018). Pembelajaran Penjumlahan Bilangan Desimal Konteks Pengukuran Berat Berdasarkan Pendekatan Pmri. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 3(1), 1–17.

Manapa, I. Y. H. (2021). Etnomatematika: Kekayaan Budaya Kabupaten Alor Sebagai Sumber Media Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Numeracy, 8(1), 1–24. https://doi.org/10.46244/numeracy.v8i1.1396

Masamah, U. (2018). Pengembangan Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Etnomatematika berbasis Budaya Lokal Kudus. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 123–144.

Nanang. (2018). Etnomatematika Kaligrafi Sebagai Sumber Belajar Matematika Di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 1(2). https://doi.org/10.21043/jpm.v1i2.4879

Nuh, Z. M., & Dardiri. (2016). Etnomatematika dalam sistem pembilangan pada masyarakat Melayu Riau. Kutubkhanah: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 19(2), 220–238.

Padafing, A. (2019). Eksplorasi Etnomatematika dalam Moko dan Kain Tenun Motif Kui pada Kebudayaan Masyarakat Alor Suku Abui. MATH-EDU: Jurnal Ilmu Pendidikan Matematika, 4(1), 1–8.

Pandu, Y. K., & Suwarsono, S. (2020). Kajian Etnomatematika Terhadap Moko Sebagai Mas Kawin (Belis) Pada Perkawinan Adat Masyarakat Alor. Asimtot, 2(2), 115–127.

Rahmawati, R. F. (2018). Eksplorasi Etnomatematika Sekolah Dasar Pada Batik Karang Khas Tuban. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(2), 309–319.

Sarwoedi, Marinka, D. O., Febriani, P., & Wirne, I. N. (2018). Efektifitas etnomatematika dalam meningkatkan kemampuan pemahaman matematika siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 03(02), 171–176.

Shirley, L., & Palhares, P. (2013). The role of ethnomathematics in mathematics education. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 6(3), 4–6.

Soviawati. (2011). Pendekatan Matematika Realistik (PMR) untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Siswa di Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, Edisi Khus(2), 154–163.

Sutarto, S., Ahyansyah, A., Mawaddah, S., & Hastuti, I. D. (2021). Etnomatematika: Eksplorasi Kebudayaan Mbojo Sebagai Sumber Belajar Matematika. JP2M (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika), 7(1), 33–42. https://doi.org/10.29100/jp2m.v7i1.2097

Triawatiningrum, S. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Tentang Nilai Tempat Muatan Pelajaran Matematika dengan Menggunakan Pendekatan Kontekstual pada Siswa Kelas I SDN Curahnongko 02 Tempurejo Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 7(2), 1–18.

Trisnani, N., & Utami, W. T. P. (2021). Ethnomathematics-Based Learning Tools. International Journal of Elementary Education, 5(4), 593–600. https://doi.org/10.23887/ijee.v5i4.40574

Triyanto, T., Fauziyah, F. A., & Hadi, M. T. (2019). Bahasa Sebagai Pendidikan Budaya Dan Karakter Bangsa. Jurnal Salaka : Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Budaya Indonesia, 1(1), 1–4. https://doi.org/10.33751/jsalaka.v1i1.1145

Ulya, H., & Rahayu, R. (2017). Pembelajaran Etnomatematika Untuk Menurunkan Kecemasan Matematika. Jurnal Mercumatika : Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(2), 16–23. https://doi.org/10.26486/jm.v2i2.295

Wahyuningtyas, D. T. (2016). Pembelajaran Bilangan untuk PGSD. In Malang. Ediide Infografika.

Zaenuri, & Dwidayati, N. (2018). Menggali Etnomatematika : Matematika sebagai Produk Budaya. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 471–476.