PEMBELAJARAN MATEMATIKA MELALUI PENDEKATAN PMRI TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN MATEMATIS

Bellinda Bellinda
Viktor Pandra
Anna Fauziah


DOI: https://doi.org/10.29100/jp2m.v9i2.4192

Abstract


The purpose of this study was to conduct a literatur review related to mathematics learning through the PMRI approach to mathematical understanding abilities. Data collection was carried out by reviewing everything related to learning mathematics using the PMRI method for the 2018-2023 period. The 12 articles used in this study obtained from Harzing Publish or Perish, Google Scholar, and Garuda Kemdikbud. The result of this study indicate that learning mathematics through the PMRI method has improved students understanding.


Keywords


pemahaman matematis; pembelajaran matematika; PMRI

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Afsari, S., Safitri, I., Harahap, S. K., & Munthe, L. S. (2021). Systematic Literature Review: Efektivitas Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Pada Pembelajaran Matematika. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 1(3), 189–197. https://doi.org/10.51577/ijipublication.v1i3.117

Chisara, C., Hakim, D. L., & Kartika, H. (2018). Implementasi Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika (Sesiomadika), 65–72. http://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika

Fauziah, A., Putri, R. I. I., Zulkardi, & Somakim. (2020). Developing pmri learning environment through lesson study for pre-service primary school teacher. Journal on Mathematics Education, 11(2), 193–208. https://doi.org/10.22342/jme.11.2.10914.193-208

Firdaus, I. A., Zawawi, I., & Suryanti, S. (2022). Pengaruh Pendekatan Matematis Realistik Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 5(4), 983. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i4.10837

Fitra, D. (2018). Penerapan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Inovasi Edukasi, 1(1), 1–7. https://doi.org/10.35141/jie.v1i1.27

Gusnia, F., Sampoerno, P. D., & Santi, V. M. (2023). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia Berbantuan Geogebra pada Pembelajaran Jarak Jauh terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa. 7, 62–72.

Hardika, S. (2022). Kemampuan Pemahaman Matematis. PHI: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 1. https://doi.org/10.33087/phi.v6i1.180

Hardiyanti, A. (2016). Analisis Kesulitan Siswa Kelas IX SMP Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Barisan Dan Deret. Prosiding Konferensi Nasional Penelitian Matematika Dan Pembelajarannya (KNPMP) I Universitas Muhammadiyah Surakarta, Knpmp I, 78–88.

Jeheman, A. A., Gunur, B., & Jelatu, S. (2019). Pengaruh Pendekatan Matematika Realistik terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 191–202. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i2.454

Kerres, M., & Bedenlier, S. (2020). Systematic Reviews in Educational Research. In Systematic Reviews in Educational Research. https://doi.org/10.1007/978-3-658-27602-7

Meidianti, A., Kholifah, N., & Sari, N. I. (2022). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik dalam Pembelajaran Matematika. 2(80), 134–144.

Mentari, Kesumawati, N., & Hera, T. (2022). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Berdasarkan Motivasi Belajar Siswa SD Negeri 89 Palembang. JOTE: Journal on Teacher Education, 4(1), 237–249. https://doi.org/10.25273/jems.v11i1.14159

Pasaribu, E. Z., & Ritonga, M. W. (2019). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa di MTs. Al-Washliyah Simpang Marbau. Pena …, 01(02). https://ejurnal.univalabuhanbatu.ac.id/index.php/pena/article/view/92%0Ahttps://ejurnal.univalabuhanbatu.ac.id/index.php/pena/article/download/92/78

Purba, G. F., Rohana, A., Sianturi, F., Giawa, M., Manik, E., & Situmorang, A. S. (2022). Implementasi Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Pada Konsep Merdeka Belajar. SEPREN: Journal of Mathematics Education and Applied, 04(01), 23–33. https://doi.org/10.36655/sepren.v4i1

Putri, R. I. I., & Zulkardi, Z. (2019). Designing Jumping Task on Percent using PMRI and Collaborative Learning. International Journal on Emerging Mathematics Education, 3(1), 105. https://doi.org/10.12928/ijeme.v3i1.12208

Ramadhan, M. Y., & Yanuarti, E. (2020). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Melalui Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) pada Pembelajaran Matematika di Kelas VIII SMP PGRI 1 Betung. ARITHMETIC: Academic Journal of Math, 2(2), 189. https://doi.org/10.29240/ja.v2i2.2236

Ramadhanti, E., & Marlina, R. (2019). Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Sesiomadika 2019, 2017, 876–882.

Sapitri, M., Fauziah, A., & Friansah, D. (2022). Jurnal Perspektif Pendidikan PENDIDIKAN MATEMATIKA REALISTIK INDONESIA ( PMRI ) PADA KELAS VII SMPN 11 REJANG LEBONG Jurnal Perspektif Pendidikan. 16(2), 259–270.

Sari, A., & Yuniati, S. (2018). Penerapan Pendekatan Realistic Mathematics Education (Rme) Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 71–80. https://doi.org/10.31004/cendekia.v2i2.49

Sinaga, N. (2018). Penerapan Pembelajaran Matematika Realistik Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Pada Materi Bentuk Aljabar di Kelas VII SMP. Cartesius : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 25–35. https://doi.org/10.54367/cartesius.v1i1.472

Triandini, E., Jayanatha, S., Indrawan, A., Werla Putra, G., & Iswara, B. (2019). Metode Systematic Literature Review untuk Identifikasi Platform dan Metode Pengembangan Sistem Informasi di Indonesia. Indonesian Journal of Information Systems, 1(2), 63. https://doi.org/10.24002/ijis.v1i2.1916

Yani, C. F., Roza, Y., Murni, A., & Zuhri Daim. (2019). Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 2086–4280. http://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa