ANALISIS KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF MATEMATIS DALAM MENYELESAIKAN SOAL OPEN-ENDED PADA SISWA BERKEPRIBADIAN EKSTROVERT



DOI: https://doi.org/10.29100/jp2m.v9i2.4702

Abstract


This study aims to analyze the mathematical creative thinking abilities of class VII extrovert students in solving open-ended questions on flat shape material. This type of research is qualitative research with a phenomenological approach. This study involved 3 seventh graders studnets who were taken using purposive sampling technique as research subjek. The instrument used for taking prospective subjects is the extrovert personality questionnaire. The data collection techniques used are tests of creative thinking abilities, interviews and field notes.  The data analysis techniques in this study used technical triangulation, namely data redduction, presentation data and conclusion. The results of the study show that extroverted students bring out aspects of novelty and flexibility. Based on research results, the creative thinking abilities of extroverted students is classified at level 2 (Quite Creative). Extrovert students need a discussion space to get feedback so they can issue or present their ideas fluently.


Keywords


berpikir kreatif; soal open-ended; ekstrovert

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Amidi, & Zahid, M. Z. (2016). Membangun Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Dengan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan E-Learning. Seminar Nasional Matematika X Universitas Negeri Semarang 2016, 586–594.

Anggraini, R. K., & Wijayanti, P. (2018). Profil Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Smp Dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau Dari Tipe Kepribadian Ekstrover-Introver. MATHEdunesa, 7(2), 458–464.

Anwar, E. S., Wibowo, T., & Maryam, I. (2021). Berpikir Kreatif Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Di Masa Pandemi Covid-19. EKSAKTA: Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran MIPA, 6(22), 29–36.

Arini, Z., & Rosyidi, A. H. (2016). Profil Kemampuan Penalaran Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Ditinjau Dari Tipe Kepribadian Extrovert Dan Introvert. MATHEdunesa Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(5), 127–136.

Azis, N. A. (2018). Profil Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Kepribadian. Matematika Dan Pembelajaran, 6(2), 143–157. https://doi.org/10.33477/mp.v6i2.666

Ekayana, S. D., Hermanto, D., & Affaf, M. (2020). Profil Berpikir Kreatif Siswa SMP dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Kontekstual Berdasarkan Perbedaan Tipe Kepribadian Introvert dan Ekstrovert. JEMS: Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 8(2), 165–171. http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/JEMS/article/view/7605

Hasyim, M., & Andreina, F. K. (2019). Analisis High Order Thinking Skill (Hots) Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Open Ended Matematika. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 5(1), 55–64. https://doi.org/10.24853/fbc.5.1.55-64

Hidayatullah, I., Agustiani, R., & Efriani, A. (2021). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Menyelesaikan Soal TIMSS Konten Geometri Dilihat dari Tipe Keperibadian Extrovert di Kelas VIII SMP. Jurnal Riset Pendidikan Dan Inovasi Pembelajaran Matematika (JRPIPM), 5(1), 44–55. https://doi.org/10.26740/jrpipm.v5n1.p44-55

Kamalia, N. A., & Ruli, R. M. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Pada Materi Bangun Datar. Nusantara of Research : Jurnal Hasil-Hasil Penelitian Universitas Nusantara PGRI Kediri, 8(2), 117–132. https://doi.org/10.29407/nor.v5i1.12096

Kumalasari, D. K., Yusuf, M., & Priyatama, A. N. (2015). Hubungan antara Tipe Kepribadian Ekstrovert dan Motivasi Kerja dengan Pengembangan Karir pada Pegawai PT Andalan Multi Kencana Jakarta. Wacana, 7(2), 1–15.

Mardhiyana, D., & Sejati, E. O. W. (2016). Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Rasa Ingin Tahu Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1(1), 672–688.

Mursidik, E. M., Samsiyah, N., & Rudyanto, H. E. (2015). Kemammpuan Berpikir Kreatif Dalam Memecahkan Masalah Matematika Open-Ended Ditinjau Dari Tingkat Kemampuan Matematika Pada Siswa Sekolah Dasar. PEDAGOGIA: Journal of Education, 4(1), 23–33.

Mustikasari, Zulkardi, & Nyimas, A. (2010). Pengembangan Soal-Soal Open-ended Pokok Bahasan Bilangan Pecahan di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 45–60.

Pamungkas, A. (2020). Tipe Kepribadian Ektrovert-Introvert dan Kecemasan Mahasiswa pada masa Pandemi Covid-19. Syams: Jurnal Studi Keislaman, 1(2), 36–42. http://e-journal.iain-palangkaraya.ac.id/index.php/syams

Rizqiyati, A. M., & Kumala, F. Z. (2023). Analisis Proses Berpikir Kreatif Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Persamaan dan Pertidaksamaan Linear Satu Variabel Ditinjau dari Tipe Kepribadian Extrovert dan Introvert. Symmetry: Pasundan Journal of Tesearch in Mathematics Learning and Education, 8(1), 46–61. https://doi.org/10.23969/symmetry.v8i1.7081

Rudianti, R., Aripin, A., & Muhtadi, D. (2021). Proses Berpikir Kritis Matematis Siswa Ditinjau Dari Tipe Kepribadian Ekstrovert dan Introvert. Mosharafa: Jurnal …. https://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa/article/view/mv10n3_09

Ruslan, A. S., & Santoso, B. (2013). Pengaruh Pemberian Soal Open-Ended Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 4(2), 138.

Sujarwo, E., & Yunianta, T. N. H. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas VIII SMP Dalam Menyelesaikan Soal Luas Bangun Datar. Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika, 2(1), 1–9. http://journal2.um.ac.id/index.php/jkpm/article/view/2874

Windawati, Paloloang, B., & Rochaminah, S. (2021). Profil Berpikir Kreatif Siswa Kelas VII SMP Negeri 4 Palu Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pecahan Ditinjau Dari Tipe Kepribadian Introvert dan Ekstrovert. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 9(2), 148–158.

Yanti, A. W., & Qodriyyah, M. (2021). Analisis Keterampilan Berpikir Siswa dengan Tipe Kepribadian Extrovert dan Introvert dalam Memecahkan Masalah Matematika Berdasarkan Kerangka Kerja Quellmalz. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 11(2), 81–89.