ANALISIS KESALAHAN SISWA KELAS VIII DALAM MENYELESAIKAN SOAL MATEMATIKA DITINJAU DARI TINGKAT KEMAMPUAN MATEMATIS

Aulia Adytia Putri
Nanang Priatna
Kusnandi Kusnandi


DOI: https://doi.org/10.29100/jp2m.v9i2.4688

Abstract


This study purpose is to describe the errors of grade VIII students when solving SPLDV problems based on error analysis according to Newman procedure in terms of students' mathematical ability level. This research method is qualitative descriptive research. 9 students from SMPN 15 Bandung with different math abilities were selected, namely 3 students at each level of high, medium and low math ability as study subjects. Data analysis techniques are performed in 3 steps, namely data reduction, data presentation and conclusion. The data validity technique uses the triangulation method to compare the results of the written test with the results of the interviews. The results show that students with high math ability tend to make mistakes at the transformation stage, students with average math ability tend to make mistakes at the transformation stages and coding, while students with low math abilities tend to make mistakes. . at most types of errors, from understanding, transformation, processing and coding stages.

Keywords


kesalahan siswa; SPLDV; prosedur Newman; tingkat kemampuan matematis

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Aini, K. N., Purwanto, & Sa'dijah, C. (2016). Proses Koneksi Matematika Siswa Berkemampuan Tinggi dan Rendah dalam Memecahkan Masalah Bangun Datar. Jurnal Pendidikan, 377-388.

Amelia , M. S., & Hidayat, W. (2020). Analisis Persepsi Kesalahan Siswa Smp Pada Soal Materi Statistika Ditinjau dari Perbedaan Gender. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 475-484.

Ayuningsih, R., Setyowati, R. D., & Utami , R. E. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Program Linear Berdasarkan Teori Kesalahan Kastolan. Imajiner : Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 510-518.

Bahar, E. E., Syamsuadi, A., Gaffar, A., & Syahri, A. A. (2020). Ananlisis Kemampuan Matematis dalam Menyelesaikan Soal PISA (Programme For International Student Assessment) Pada Konten Kuantitas. . Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 260-276.

Dwidarti, U., Mampouw, H. L., & Setyadi, D. (2019). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Himpunan. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan, 315-322.

Febriana, E. (2015). Profil Kemampuan Spasial Siswa Menengah Pertama (SMP) dalam Menyelesaikan Masalah Geometri Dimensi Tiga Ditinjau dari Kemampuan Matematika. Jurnal Elemen, 13-22.

Hidayah, S. (2016). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita spldv berdasarkan langkah penyelesaian polya. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 182-190.

Irawan, A., & Wardani, M. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Dengan Menggunakan Permainan Ular Tangga Pada Tingkat Sekolah Menengah Pertama. . JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran) Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 342-348.

Khasanah, U., & Sutama. (2015). Kesulitan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika pada Siswa SMP. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 79-89.

Mafruhah, L., & Muchyidin, A. (2020). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita matematika berdasarkan kriteria Watson. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, , 24-35.

Neef, N. A., Nelles, D. E., Iwata, B. A., & Page, T. J. (2003). Analysis of Precurrent Skills in Solving Mathematics Story Problems. Journal of Applied Behavior Analysis, 21-33.

Nofverma, M. (2016). Analisis Kesulitan Dan Self-Efficacy Siswa Smp Dalam Pemecahan Masalah Matematika Berbentuk Soal Cerita . Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 76-85.

Winarti, D., Jamiah, Y., & Suratman, D. (2017). Kemampuan pemecahan masalah siswa dalam menyelesaikan soal cerita berdasarkan gaya belajar pada materi pecahan di smp. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 1-9.