Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Model e-learning Berbasis Web pada Materi Trigonometri di Kelas XI SMK

Kholis Husniati
Sri Hariyani
Trija Fayeldi


DOI: https://doi.org/10.29100/jp2m.v8i1.2505

Abstract


Technology is growing rapidly, one of which is in the aspect of education. E- learning media can be a means to apply technological developments by utilizing facilities in schools such as the internet. ADDIE development model is used in this development research. This study aims to develop an e-learning model of learning media and to determine the validity and practicality of the media as teaching materials for teachers and learning media for students. The research instrument used was a validation sheet and a google form response questionnaire. The validity of e-learning media is based on the results of the media expert's validation score of 3.67 and material expert 3.53, both of which are valid criteria. The practicality of the media according to the results of expert practitioner assessments and the responses of 10 students in a limited trial was 3.60. As for the practicality in the broad trial as many as 29 students were obtained at 3.42 in practical criteria. Thus it can be concluded that learning mathematics on trigonometric material is valid and practical using web-based e-learning learning media.

Keywords


e-learning; pengembangan; web

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Andrizal & Arif, A. 2017. Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif pada Sistem E-Learning Universitas Negeri Padang. Jurnal Inovasi, Vokasional dan Teknologi, 17 (2): 1-10.

Arifin, F. & Herman, T. 2018. Pengaruh Pembelajaran E-Learning Model Web Centric Course terhadap Pemahaman Konsep dan Kemandirian Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2): 1-12.

Damanik, R. N. 2019. Daya Tarik Pembelajaran Blended Learning di Era Revolusi 4.0. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Sosial UNM, Vol. 3, 803-809.

Danang, S. & Qohar. 2017. Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Web pada Materi Barisan dan Deret. Jurnal Kreano, 8 (1): 1-7.

Harahap, D. H. & Syarifah, H. 2015. Studi Kasus Kesulitan Belajar Matematika pada Remaja. Jurnal Psikologi Universitas Proklamasi 45, 11 (1): 20-30.

Kemristekdikti. 2018. Pengembangan Iptek dan Pendidikan Tinggi di Era Revolusi Industri 4.0. (Online). (http://www.ristekdikti.go.id/pengembangan-iptek-dan-pendidikan-tinggi-di-era-revolusi-industri-4-0/.). Diakses 10 Januari 2020.

Nasution, S. H., Anwar, L., Sudirman, & Susiswo. 2015. Pengembangan Media Pembelajaran untuk Mendukung Kemampuan Penalaran Spasial Siswa pada Topik Dimensi Tiga Kelas X. Jurnal KIP, 4 (2): 903-913.

Novialdi, Zubaidah, & Thahir, M. 2020. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Website untuk Memfasilitasi Pemahaman Konsep Siswa SMK Negeri 5 Pekanbaru. Journal for Teachers and Learning, 1(1): 25-33.

Putra, O.D., Darlius, & Harlin. 2017. Pengembangan Media Pembelajaran E-Modul Interaktif pada Mata Kuliah Sistem Pemindah Tenaga di Program Studi Pendidikan Teknik Mesin FKIP Universitas Sriwijaya. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 4 (1): 29-37.

Salman, M. 2018. Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Aplikasi Adobe Dreamweaver CS6 dengan Metode Inkuiri pada Materi Garis Singgung Persekutuan Dua Lingkaran. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 6 (2): 50-59.

Sari, Pusvyta. 2015. Memotivasi Belajar dengan Menggunakan E-Learning. Jurnal Ummul Qura, 6 (2): 20-35.

Sugihartini, N. & Yudiana, K. 2018. ADDIE sebagai Model Pengembangan Media Instruksional Edukatif (MIE) Mata Kuliah Kurikulum dan Pengajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 15 (2): 277-286.

Suwarno, Muji. 2017. Potensi Youtube sebagai Sumber Belajar Matematika. Mathematics Education Journal, 1(1): 1-7.

Wahyuni, D. C. & Sugiharta, I. 2019. Blended Learning dan E-Learning Berbasis Edmodo dalam Peningkatan Motivasi Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 7 (1): 1-10.

Widiyawati, Septian, A., & Inayah, S. 2020. Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMK pada Materi Trigonometri. Jurnal Analisa, 6(1): 28-39.

Widjayanti, W. R., Masfingatin, F., & Reza, K. S. 2019. Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Animasi pada Materi Statistika untuk Siswa Kelas 7 SMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 13 (1): 101-112.