ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL MATEMATIKA POKOK BAHASAN MATRIKS DI KELAS XI MA

Fetty Nuritasari
Sri Indriati Hasanah
Aan Sholehoddin


DOI: https://doi.org/10.29100/jp2m.v3i2.1761

Abstract


This research is aimed to know about location and type of errors the students do and contributing factor.The research subject are students on the elevent grade in MA. The methods used for data collection in this research are tests and interviews. The conclusion of this research are a) the location of students error on XI grade MA in solving the matrix problem are: misunderstanding of the problem (known, asked), error in solving the problem, error writing the final answer, b) the type of students error on XI grade MA in solving matrix problem are: concept errors, principle errors, operating errors, the other errors (write the final answer), c) factor of students error on XI grade MA in solving matrix problem are: less understanding of mathematical concepts, less have sufficient on cognitive abilities about matrix principles, less understanding of command questions, not careful and skillful in calculations, less have sufficient on cognitive abilities to solving matrix problems, forgot, less accuracy, and less have skill abaout operation symbols.


Keywords


error analysisg; mathematics problem; matrix

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik.Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Cahyani, Dwi. 2015. Identifikasi Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika pada Materi Program Linear. Jurnal.

Gunawan, Imam. 2015. Metode Penelitian Kualitatif Teori dan Praktik. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Iskandar. 2009. Metodelogi Penelitian Pendidikan dan Sosial (Kuantitatif dan Kualitatif). Jakarta: GP Press.

Koem, Sri Wahyuni. 2014. Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matriks pada Siswa Kelas XII SMA. Jurnal.

Listianto, Gandi. 2016. Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Pokok Segi Empat dan Segitiga yang Ditinjau dari Segi Tingkat Kemampuan Matematika dan Perbedaan Gender Kelas VII Sekolah Menengah Pertama Negeri 3 Pademawu Tahun Pelajaran 2015/2016. Universitas Madura (Skripsi tidak dipublikasikan).

Patilima, Hamid. 2016. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfaberta.

Pomalo, Amir. 2015. Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Operasi Campuran pada Materi Operasi Hitung Bilangan

Bulat.Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika Fakultas Matematika. Universitas Negeri Gorontalo.

Porwanto Suroto, Muhammad. 2014. Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Bentuk Soal Cerita pada Pokok Bahasan Peluang SMA Tribhakti Tanggulangin Kelas XII IPS.Jurnal Pendidikan Matematika STKIP PGRI SidoarjoVol.2, No.1, Maret 2014.

Rosyidah, Hanik. 2006. LKS Matematika SMA Kelas XII Semester Gasal. Jawa Tengah: Viva Pakarindo.

Rusdianto, Herdian Dwi. 2010. Analisis Kesalahan Siswa Kelas VII-G SMP Negeri 1 Tulangan Sidoarjo dalam Menyelesaikan Masalah Perbandingan Bentuk Soal Cerita.Jurnal.

Sudjana, Nana dan Ibrahim. 2010. Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Bandung: Sinar Baru Algensindo.Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.Strauss, Anselm dan Corbin, Juliet.2013.Dasar-dasar Penelitian Kualitatif. Yokyakarta: Pustaka.

Rusdianto, Herdian Dwi. 2010. Analisis Kesalahan Siswa Kelas VII-G SMP Negeri 1 Tulangan Sidoarjo dalam Menyelesaikan Masalah Perbandingan Bentuk Soal Cerita.Jurnal. Sudjana, Nana dan Ibrahim. 2010. Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Bandung: Sinar Baru Algensindo.Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.Strauss, Anselm dan Corbin, Juliet.2013.Dasar-dasar Penelitian Kualitatif. Yokyakarta: Pustaka.