THE EFFECT OF PROJECT-BASED LEARNING MODEL ON STUDENT LEARNING OUTCOMES IN PRODUCTIVE SUBJECTS CLASS XII TKJ AT SMK NEGERI 1 REJOTANGAN

Andhika Bagas Surya
Bian Dwi Pamungkas
Farid Sukmana


DOI: https://doi.org/10.29100/joeict.v8i1.5978

Abstract


This research is motivated by the low learning outcomes of students in class XII of SMKN 1 Rejotangan. The purpose of this study was to determine the effect of the use of PJBL learning model on the learning outcomes of XII grade students of SMK Negeri 1 Rejotangan. The research design used a quantitative approach with a research design of Quasi Experiment Nonequivalent Pretest-Posttest Control Group Design. The experimental class was taught using a project-based learning model and the control class used a conventional learning model, namely using a lecture learning model. The learning outcome test obtained shows that the average value of the experimental group is 72.56 and the average value of the control group is 58.84. Based on the hypothesis test, the sig value equal 0.000 at a significant level of alpha equal 0.05. This means that the sig value is less 0.05, which means that the sig value is outside the H0 acceptance area. So it can be concluded that there is an effect of the application of the PJBL learning model on the learning outcomes of XII grade students of the TKJ Department of SMK Negeri 1 Rejotangan

Keywords


Project-Based Learning Model; Learning Out-comes; Productive Subjects

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Yanti, F. (2021). Penggunaan Model Pembelajaran Problem Base Learning Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Kelas Xi Tata Busana-2 Mata Pelajaran Pembuatan Busana Industri Materi Pengertian Dan Fungsi Busana Pesta Pada Smk Negeri 1 Sigli. Jurnal Sains Riset, 11(1), 11–14. https://doi.org/10.47647/jsr.v11i1.394

Eka Retnaningsih, L., & Patilima, S. (2022). Kurikulum Merdeka pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Program Studi PGRA, 8(1), 143–158.

Utama, K. O. D., & Sukaswanto, S. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Hasil Belajar Dan Keaktifan Belajar Siswa Di Smk Negeri 1 Ngawen. Jurnal Pendidikan Vokasi Otomotif, 2(2), 79–92. https://doi.org/10.21831/jpvo.v2i2.33560

M Nur, Y., Pulungan, A. B., & Hamdani, H. (2020). Pengaruh Mata Pelajaran Produktif terhadap Prestasi Prakerin Siswa Kelas XII SMK Negeri 1 Bukittinggi. JTEV (Jurnal Teknik Elektro Dan Vokasional), 6(2), 181. https://doi.org/10.24036/jtev.v6i2.108740

Fahrezi, I., Taufiq, M., Akhwani, A., & Nafia’ah, N. (2020). Meta-Analisis Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Ter-hadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(3), 408. https://doi.org/10.23887/jippg.v3i3.28081

Hartono, D. P., & Asiyah, S. (2018). PjBL untuk Meningkatkan Kreativitas Mahasiswa: Sebuah Kajian Deskriptif tentang Peran Model Pembelajaran PjBL dalam Meningkatkan Kreativitas Mahasiswa. Jurnal Dosen Universitas PGRI Palembang, 2(1), 1–11. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/prosiding/index

Utaminingsih, R., & Pratiwi, D. A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Terhadap Prestasi Belajar Ipa Ditinjau Dari Keaktifan Siswa. Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 3(1), 290–296. https://doi.org/10.30738/tc.v3i1.4330J.

Marselus, M. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Motivasi Belajar Siswa Kelas X Multimedia Mata Pelajaran Simulasi Dan Komunikasi Digital Di SMK Negeri 1 Mempawah Hulu. Jurnal Penelitian Inovatif, 1(1), 21–34. https://doi.org/10.54082/jupin.4

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. ALFABETA, CV.

Maulida, & Lubis, S. P. W. (2018). Jurnal Dedikasi Pendidikan Analisis Tingkat Reliabilitas pada Item Tes Tipe Pilihan Ganda. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 2(2), 128–133.

Syafei, M., & Silalahi, J. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelaja-ran Mekanika Teknik Kelas X Desain Pemodelan dan Informasi Bangunan SMK Negeri 1 Pariaman. Journal of Civil Engineering and Vo-cational Education, 5(4), 1–6.

Mulyono, H., & Agustin, E. E. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pemrograman Dasar di SMK Muhammadiyah 1 Padang. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika), 5(1), 20. https://doi.org/10.29100/jipi.v5i1.1518

Amelia Pertiwi Pasaribu, P., & Simatupang, H. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) Terhadap Hasil dan Aktivitas Belajar Siswa pada Materi Pencemaran Lingkungan di Kelas X MIA SMAN 6 Binjai TP 2018-2019. Jurnal Pembelajaran Dan Matematika Sigma (Jpms), 6(1), 10–17. https://doi.org/10.36987/jpms.v6i1.1655