ANALYSIS OF STUDENT MISCONCEPTIONS ON THE MOLE CONCEPT MATERIAL USING A THREE TIER DIAGNOSTIC TEST INSTRUMENT

Erika Fortuna Sagita Sembiring
Destria Roza


DOI: https://doi.org/10.29100/.v7i2.6242

Abstract


These misconceptions can occur due to students' low understanding of basic mathematics which is sustainable in the previous school. This study aims to determine the percentage of students' misconception level through the Three-Tier test instrument on the mole concept material of class X at SMAN 18 Medan. Data collection techniques were carried out by conducting interviews and observations to teachers and distributing written tests in the form of three-tier diagnostic tests consisting of 25 multiple choice questions. The data that has been obtained shows that there are misconceptions in class X students in the material of mole concept. The results of this study showed that Class X students of SMA NEGERI 18 MEDAN had 53.41% misconceptions, 34.94% understood the concept, and 11.65% didn’t understand the concept.


Keywords


misconceptions; chemistry learning; diagnostic tests

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Aini, R.G., Ibnu, S. and Budiasih, E. (2017). Identifikasi Miskonsepsi dalam Materi Stoikiometri pada Siswa Kelas X di SMAN 1 Malang Melalui Soal Diagnostik Three-Tier. J-PEK (Jurnal Pembelajaran Kimia), 1(2): 50–56.

Ardiansyah (2016). Analisis Miskonsepsi Kimia dengan Metode Three-Tier Test Pada Siswa Kelas X Di Kota Medan. Tesis. Universitas Negeri Medan, Medan.

Astuti, B., Fitrianingrum, A. M., & Sarwi, S. (2018). Penerapan Instrumen Three-Tier Test untuk Mengidentifikasi Miskonsepsi Siswa SMA pada Materi Keseimbangan Benda Tagar. Phenomenon: Jurnal Pendidikan MIPA, 7(2), 88-98.

Baunsele, A. B., Tukan, M. B., Kopon, A. M., Boelan, E. G., Komisia, F., Leba, M. A. U., & Lawung, Y. D. (2020). Peningkatan pemahaman terhadap ilmu kimia melalui kegiatan praktikum kimia sederhana di Kota Soe. Aptekmas Jurnal Pengabdian pada Masyarakat, 3(4).http:// dx.doi .org/10.36257/apts.vxix

Candra Purnawan dan Rohmatyah. (2013). Kimia untuk SMA/MA Kelas X. Sidoarjo : Masmedia.

Effendy, E. (2009). Upaya untuk Mengatasi Kesalahan Konsep dalam Pengajaran Kimia dengan Menggunakan Strategi Konflik Kognitif. Media Komunikasi Kimia 6(2)

Elvia, R., Rohiat, S., & Ginting, S. M. (2020). Identifikasi miskonsepsi mahasiswa pada pembelajaran daring matematika kimia melalui tes diagnostik three tier multiple choice. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 9(2), 84-96.

Handayani, A. R. (2018). Penggunaan Tes Diagnostik (Three Tier dan Four Tier) untuk Mengidentifikasi Miskonsepsi Siswa dalam Pembelajaran Sains. In Prosiding Seminar Nasional MIPA IV (pp. 144-148).

Hasan, S., Diola, B., & Ella, L. K. (1999). Misconceptions and the Certainty of Response Index (CRI). Department of Science and Mathematics Education. 34(5).

Jusriana, Yunus. M, & Husain. H. (2022). Analisis Pemahaman Konsep Menggunakan Instrumen Three Tier Multiple Choice Diagnostic Test Pada Materi Asam Basa Kelas XI SMA Negeri 9 Bone. Jurnal Chemica, 23(4), 99-110.

Karim, F., Ischak, N. I., Mohamad, E., & Salimi, Y. K. (2022). Identifikasi Miskonsepsi Ikatan Kimia Menggunakan Diagnostic Test Multiple Choice Berbantuan Certainty of Response Index. Jambura Journal of Educational Chemistry, 4(1), 19-25.

Krisnawati, I., Prayitno., & F. Fajaroh. (2013). Menggali Pemahaman Konsep Siswa Madrasah Aliyah Tentang Stoikiometri dengan Menggunakan Instrumen Diagnostik Two tier.

Kustiarini, F. T., Susanti VH, E., & Saputro, A. N. C. (2019). Penggunaan Tes Diagnostik ThreeTier Test Alasan Terbuka untuk Mengidentifikasi Miskonsepsi Larutan. Jurnal Pendidikan Kimia, 8(2), 171.

Lestari, E. A., Harjito, H., Susilaningsih, E., & Wijayati, N. (2021). Analisis Miskonsepsi Menggunakan Tes Diagnosa Three-Tier Multiple Choice Pada Materi Stoikiometri. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 15(2), 2824-2830.

Medina, P. (2022). Analisis Miskonsepsi Siswa Kelas X pada Materi Larutan Elektrolit dan Non Elektrolit serta Reaksi Oksidasi dan Reduksi dalam Pembelajaran Kimia di SMAN 8 Kota Padang. Eduscience Development Journal, 4(2), 81-90.

Omang komarudin (2019). Big Book Kimia (Metode Terbaik Meraih Nilai 10). Jakarta Selatan : KAWAHmedia.

Silitonga, P. M. (2011). Metodologi Penelitian Pendidikan. Medan : Universitas Negeri Medan FMIPA.

Silitonga, P. M. (2014). Statistika Teori Dan Aplikasi Dalam Penelitian. Medan : Universitas Negeri Medan FMIPA.

Siregar, N., & Nara, H. (2015). Belajar dan pembelajaran. Penerbit Ghalia Indonesia.

Sudarminta. 2002. Epistemologi Dasar: Pengantar Filsafat Pengetahuan. Yogyakarta: Kanisiu.

Suharto, F. A. M. dan B. (2016). Identifikasi dan Analisis Miskonsepsi Siswa Menggunakan Three-Tier Multiple Choice Diagnostic Instrument pada Konsep Kesetimbangan Kimia. Inovasi Pendidikan Sains, 7(1).

Suparno, P. (2013). Miskonsepsi & perubahan konsep dalam pendidikan fisika. Gramedia Widiasarana.

Titin Sri Ratama. (2013). Remediasi miskonsepsi pada konsep gerak lurus menggunakan pendekatan konflik kognitif. Skripsi.

Wahyudi, F., Didik, L. A., & Bahtiar, B. (2021). Pengembangan Instrumen Three Tier Test Diagnostik Untuk Menganalisis Tingkat Pemahaman Dan Miskonsepsi Siswa Materi Elastisitas. Relativitas: Jurnal Riset Inovasi Pembelajaran Fisika, 4(2), 48-58.

Wiyono, F.M., Sugianto., E. Sugiayanto. 2016. Identifikasi Hasil Analisis Miskonsepsi Gerak Menggunakan Instrumen Diagnostik Three Tier pada Peserta didik SMP. Jurnal Penelitian Fisika dan Aplikasinya, (JPFA), 6(2), 61-69.