ANALYSIS OF TECHNOLOGICAL PEDAGOGICAL CONTENT KNOWLEDGE CAPABILITIES OF TADRIS SCIENCE TEACHER PROSPECTIVE STUDENTS AT UIN FATMAWATI SUKARNO BENGKULU
Abstract
This research aims to describe the Technological Pedagogical Content Knowledge abilities of Tadris Science Teacher Candidate Students at Fatmawati Sukarno State Islamic University, Bengkulu. This research is a type of Mixed Methods research which combines quantitative and qualitative methods. The overall research results show that the abilities of Tadris Natural Sciences students at Fatmawati Sukarno Bengkulu State Islamic University are relatively good with an average percentage of 80.5%. It can be concluded that the level of Technological Pedagogical Content Knowledge ability of Tadris Science teacher candidates as a whole is relatively good with an average score of Technological Knowledge 80.9%, Pedagogical Knowledge 78.9%, Content Knowledge 81.3%, Technological Content Knowledge 80.6 %, Pedagogical Content Knowledge PCK 80.4%, Technological Pedagogical Knowledge 80.9% and Technological Pedagogical Content Knowledge 80.5%.
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)Article Metrics :
References
Ali, A., Ali, A., Pd, S., Pd, M., Ali, A., & Masalah, A. L. B. (N.D.). Pengaruh Metode Quick On The Draw Terhadap Penguasaan Siswa Pada Konsep Sel Di Kelas Xi Ipa Sma Negeri 1 Tellulimpoe Kab . Sinjai.
Ariyati, Eka. (2018). Kemampuan Pedagogical Content Knowledge Calon Guru Biologi Menyusun Rpp Pada Praktik Microteaching. Jurnal Pendidikan. 16 (1).
Azizah, D. S., Putri, D. A., & Mulhayatiah, D. (2021). Keterampilan Tpack Calon Guru Ipa Dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran. Jurnal Geliga Sains: Jurnal Pendidikan Fisika, 8(2),
Kariadinata, R., Cimincrang, J., Hatta, S., Barat, J., Cimincrang, J., Hatta, S., & Barat, J. (2018). Profil Tecnological Pedagogical And Content Knowledge Mahasiswa. 8(2).
Muhtarom. (2020). Pengetahuan Pedagogi Mahasiswa Calon Guru dalam Perencanaan Pengajaran Matematika dan Hubungannya dengan Keyakinan. Jurnal Elemen. 6 (2).
Nasional, S., & Sains, P. (2017). Analisis Kemampuan Technological Pedagogical And Content Knowledge ( TPACK ) Calon Guru. 21
Program, D., Pendidikan, S., Universitas, B., Negeri, I., Intan, R., Studi, P., Biologi, P., Islam, U., Raden, N., Lampung, I., Program, D., Pendidikan, S., Universitas, B., Negeri, I., & Intan, R. (2020). Vektor : Jurnal Pendidikan Ipa Technological Pedagogical Content Knowledge Mahasiswa Calon Guru Biologi Dalam Menyusun Perangkat Evaluasi Pembelajaran. 1
Technological Pedagogical Content Knowledge ( TPACK ) Guru Di Era Revolusi Industri 4 . 0.
Roisatun Nisa’, Nailil Faroh. (2021). Analisis Kemampuan Menyusun Perangkat Pembelajaran Mahasiswa Universitas Qomaruddin Ditinjau Dari TPACK Jurnal Ilmiah Matematika Dan Pendidikan Matematika. 11 (1)
Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta.
Sumiyati Sa’adah Dan Rahayu Kariadinata. (2018). Profil Technological Pedagogical And Content Knowledge Mahasiswa Calon Guru Biologi. Jurnal Program Studi Pendidikan Biologi 8 (2).
Suyamto, Joko. Masykuri, Mohammad. Sarwanto. (2020). Analisis Kemampuan TPCAK (Technolgical, Pedagogical, And Content, Knowledge) Guru Biologi Sma Dalam Menyusun Perangkat Pembelajaran Materi Sistem Peredaran Darah. Jurnal Pendidikan IPA. 9 (1).
Widawati, K. (2021). Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru dalam Menyusun RPP Melalui Workshop Dimasa Pandemi Covid 19 Pada SMA. Journal of Education Action Research, 5(3).
W. Creswell, Jhon. 2010. Research Design : Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif dan Mixed (Edisi III). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Yusuf Irfan Dan Sri Wahyu Widyaningsih. 2022. Pengembangan Dan Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pembelajaran (Teori Dan Panduan Praktis Untuk Memfasilitasi Kemampuan 4c Dan Hots). Bandung : Media Sains Indonesia.
Yudi Purwoko Riawan. (2017). Analisis Kemampuan Content Knowledge Mahasiswa Calon Guru Matematika Pada Praktek Pembelajaran Mikro. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi. 3 (1).