ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA SMK PADA MATERI PELUANG DITINJAU DARI KEMAMPUAN AWAL MATEMATIS

Seli Marselina
Lessa Roesdiana


DOI: https://doi.org/10.29100/jp2m.v10i1.5388

Abstract


This study was conducted to analyze the problem-solving ability of grade XII students of SMKN 2 Karawang for the 2023/2024 Academic Year in terms of their initial mathematical abilities. This research uses a qualitatively descriptive approach. The subjects consisted of six students who were selected representatively to represent each level of initial mathematical ability.  Data was collected based on problem-solving ability tests and initial mathematical ability tests. The collected data were analyzed to evaluate students' problem-solving abilities in three categories: high, medium, and low math skills. Students who have high initial mathematical abilities manage to precisely meet all indicators at each stage of problem solving. Students with moderate initial mathematical ability still do not meet the indicators at all stages of mathematical problem solving. Students with low initial mathematical ability understand all indicators but do not apply them to every solution.


Keywords


Problem Solving; Mathematical Initial; Opportunity

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). METODE PENELITIAN KUALITATIF STUDI PUSTAKA (Vol. 6, Nomor 1).

Agustina, T. R., Subarinah, S., Hikmah, N., & Amrullah. (2021). Kemampuan pemecahan masalah matematika pada soal open ended materi lingkaran berdasarkan kemampuan awal matematika siswa. Journal of Mathematics Education and Application, 1(3), 433. https://mathjournal.unram.ac.id/index.php/Griya/indexGriya

Akramunisa, & Sulestry, A. I. (2016). Analisis Kemampuan Menyelesaikan masalah Matematika Ditinjau Dari Kemampuan Awal Tinggi dan Gaya Kognitif Field Independent (IF). Pedagogy, 1(2).

Diana, D. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI BERDASARKAN KEMAMPUAN AWAL DAN GAYA BELAJAR PADA MATERI GERAK KELAS VII SMP NEGERI 16 PONTIANAK. IKIP PGRI PONTIANAK.

Fadilah, S. B. (2022). Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Pada Materi Peluang Dituinjau Dari Level Berpikir Probabilistik. Universitas islam Negeri Maulan Malik Ibrahim Malang.

Fauzan, A., Fitria, Y., Syarifuddin, H., & Desyandri, dan. (2020). PENGARUH PENDEKATAN REALISTIC MATHEMATIC EDUCATION TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP DAN DISPOSISI MATEMATIS SISWA SEKOLAH DASAR (Vol. 4, Nomor 2). https://jbasic.org/index.php/basicedu

Kartin, Y., Arjudin, Novitasari, D., & Hayati, L. (2023). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Ditinjau Dari Kecerdasan Logis Matematisi. Journal of Classroom Action Research, 5(3).

Lestari, K. E., & Yudahnegara, M. ridwan. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. PT Rfika Aditama.

Lusiana, Armiati, & Yerizon. (2022). Kemandirian Belajar dan Persepsi Siswa Mengenai Guru Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMK. Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1). http://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa

Nisa, K., Sridana, N., Salsabila, N. H., & Hayati, L. (2023). Deskripsi Kemampuan Pemecahan Masalah siswa Ditinjau Kemampuan Awal Matematis. Journal of Classroom Action , 5(3).

Nurhasanah, D. S., & Luritawaty, I. P. (2021). Model Pembelajaran REACT Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Dalam PLUSMINUS: Jurnal Pendidikan Matematika (Vol. 1, Nomor 1).

Pratidina, D. A., & Nindiasari, H. (2023). Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Dengan Kerangka Kerja TPaCK : Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMA. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 6(5). https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i5.15834

Qomariyah, R. S., Fadilah, I. P., & Puspita, D. (2022). Peningkatan Pemahaman Peserta Didik Terhadap Butir Soal Tes Tertulis. Desember, 01(02), 163–169. https://doi.org/10.47233/jpst.v2i1.310

Rambe, A. Y. F., & Afri, L. D. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Materi Barisan dan Deret. AXIOM : Jurnal Pendidikan dan Matematika, 9(2), 175. https://doi.org/10.30821/axiom.v9i2.8069

Sari, N. I., Amrullah, Azmi, S., & Sarjana, K. (2021). Analisis Tingkat Metakognisi Peserta Didik dalam Memecahkan Masalah Matematika. Dalam Griya Journal of Mathematics Education and Application (Vol. 1, Nomor 1). https://mathjournal.unram.ac.id/index.php/Griya/index

Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. New York: Plenum Press, Yudistira P, Chandra.