PENERAPAN PEMBELAJARAN INKUIRI DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MATEMATIS SISWA SMK

Ajeng Dwiyani Safitri
Rika Mulyati Mustika Sari


DOI: https://doi.org/10.29100/jp2m.v10i1.5226

Abstract


The research aims to be able to find out the applications of inquiry learning using exponential material which can improve the mathematical critical thinking skills of vocational school level students in Bekasi Regency. This research approach uses descriptive methods of analysis in testing and observing the improvement of the ability to think critically mathematically of learners, test instruments are used in the form of questions on students' mathematical critical thinking skills on exponent material. The results showed a percentage score of 100% for six students classified as "very critical"; 80% percentage for six students who fall into the critical category; 60% percentage for six students who fall into the less critical category; and a 40% rate for four students who fall into the non-critical category. It can be concluded that the inquiry-based learning model used to improve students' critical thinking is successful.

Keywords


Inquiry Learning; Exponential; Critical Thinking

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Abidin, Z. (2020). Efektivitas pembelajaran berbasis masalah, pembelajaran berbasis proyek literasi, dan pembelajaran inkuiri dalam meningkatkan kemampuan koneksi matematis. Profesi Pendidikan Dasar, 7(1), 37-52.

Jumaisyaroh, T., Napitupulu, E. E., & Hasratuddin, H. (2015). Peningkatan kemampuan berpikir kritis matematis dan kemandirian belajar siswa smp melalui pembelajaran berbasis masalah. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 5(2), 157-169.

Junengsih, J., & Sutirna, S. (2022). Analisis Kesulitan Siswa dalam Mengerjakan Soal pada materi Eksponen. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 12(1), 28-32.

Lovisia, E. (2018). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap hasil belajar. SPEJ (Science and Physic Education Journal), 2(1), 1-10.

Mahmuzah, R. (2015). Peningkatan kemampuan berpikir kritis matematis siswa smp melalui pendekatan problem posing. Jurnal peluang, 4(1).

Meidawati, Y. (2014). Pengaruh pendekatan pembelajaran inkuiri tebimbing terhadap peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP. Jurnal pendidikan dan keguruan, 1(2), 209686.

Prihartini, E., Lestari, P., & Saputri, S. A. (2016, February). Meningkatkan kemampuan berpikir kritis matematis menggunakan pendekatan open ended. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (pp. 58-64).

Romiyansah, R., Karim, K., & Mawaddah, S. (2020). Analisis kemampuan koneksi matematis siswa pada pembelajaran matematika dengan menggunakan model pembelajaran inkuiri terbimbing. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1).

Siti Komariah, N., Warmi, A., & Imami, Adi I. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMK. Prosiding Sesiomadika, 1(1a).

Sundari, F. S., & Indrayani, E. (2019). Penerapan model pembelajaran inkuiri terbimbing untuk meningkatkan hasil belajar matematika. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 2(2), 72-75.