PERBEDAAN HASIL BELAJAR SISWA DITINJAU DARI MODEL SAVI DENGAN MODEL RECIPROCAL TEACHING
Abstract
This study aims to know about differences in student learning outcomes that are reviewed from the SAVI learning modelwith Reciprocal Teaching learning model on circle material. This quantitative quasi-experiment research carried in SMPN 1 Karangrejo with 348 population and sample takencluster random samplingso that there are 2 classes namely VIII D class as a SAVI learning model class with 32 students, and VIII B clas as a reciprocal teaching learning model class with 32 students. The data analize using t-test. After making a calculation with a significant level is 5% and dk 62 so obtained tcount= 7,141765 > ttable= 1,99897, its mean H0 rejected and H1 received, so it was concluded that there was a significant difference between the learning outcomes of mathematics using the SAVI learning model and the Reciprocal Teaching learning model at the learning outcomes of mathematics on circle material at the students VIII class in SMPN 1 Karangrejo in the period 2017/2018
Keywords:mathematics learning outcomes, SAVI, reciprocal teachin
Full Text:
PDFArticle Metrics :
References
Armawati, Samad, A., & Azis, A. (2015). Penerapan model pembelajaran SAVI ( Somatic, Auditori, Visual Dan Intelektual ) dapat meningkatkan hasil belajar fisika pada peserta didik kelas VII A SMP Aisyiyah Sungguminasa. Jurnal Pendidikan Fisika, 3(2), 116– 122.
Hajeniati, N., & Hasnawati. (2014). Perbedaan hasil belajar matematika siswa ditinjau dari model pembelajaran reciprocal teaching dan model pembelajaran konvensional siswa kelas VII SMP negeri 1 Lambuya. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 2(1), 96– 113.
L, J., U, K., & S, R. (2017). Hasil belajar dan pembelajaran kooperatif tipe think pair share (TPS), 6(1), 96–105.
Muanifah, M. T., Budiyono, & Subanti, S. (2014). Eksperimentasi pembelajaran matematika dengan menggunakan model pembelajaran SAVI dan reciprocal teaching pada materi operasi hitung bentuk aljabar ditinjau dari gaya belajar siswa SMP negeri di kabupaten Sleman. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 2(5), 525–533.
Puspita, L., Yetri, & Novianti, R. (2017). Pengaruh model pembelajaran reciprocal teaching dengan teknik mind mapping terhadap kemampuan metakognisi dan afektif pada konsep sistem sirkulasi kelas XI IPA di SMA negeri 15 Bandar Lampung. BIOSFER Jurnal Tadris Pendidikan Biologi, 8(1), 78–90.
Sarnoko, Ruminiati, & Setyosari, P. (2016). Penerapan pendekatan SAVI berbantuan video pembelajaran untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar IPS siswa kelas IV SDN I Sanan Girimarto Wonogiri. Jurnal Pendidikan, 1(7), 1235–1241.
Subrata. (2016). Penerapan pembelajaran kooperatif tipe STAD pada materi listrik statis untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar peserta didik. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 7(April), 72–78.
Trizulfianto, Anggreini, D., & Waluyo, A. (2017). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Memecahkan Masalah Matematika Materi Program Linier Berdasarkan Gaya Belajar Siswa. Pendidikan Matematika, 5(2).
Ulvah, S., & Afriansyah, E. A. (2016). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa ditinjau melalui model pembelajaran SAVI dan konvensional. Jurnal Riset