PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TTW (THINK-TALK-WRITE) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA KELAS VIII PADA MATERI SISTEM PERSAMAAN LINEAR DUA VARIABEL

Elisa Gustina
Laili Habibah Pasaribu
Lily Rohanita Hasibuan


DOI: https://doi.org/10.29100/jp2m.v11i1.7290

Abstract


The aim of this research is to determine the success of implementing the TTW (Think Talk Write) learning model in improving students' critical thinking skills. The type of research used is quantitative research with the method used in this research being quasi-experiment. The research results showed that the average post-test score was 69.50 with a standard deviation of 16.314 which was carried out in the experimental class using the TTW model. Meanwhile, the comparison class that used traditional learning methods obtained an average post-test score of 68.94 with a standard deviation of 17.386. So it can be concluded that classes that use the TTW (Think-Talk-Write) model have an effect on the critical thinking skills of class VIII students at Al-Washliyah Simpang Marbau Private MTS compared to students who do not use the TTW (Think-Talk-Write) model but use a learning approach traditional methods show less than optimal results in learning mathematics.

Keywords


Persamaan Linear Dua Variabel; Model Pembelajaran Think – Talk – Write (TTW); Kemampuan Berpikir

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Aida, N., Kusaeri, K., & Hamdani, S. (2017). Karakteristik Instrumen Penilaian Hasil Belajar Matematika Ranah Kognitif Yang Dikembangkan Mengacu Pada Model PISA. Suska Journal Of Mathematics Education, 3(2), 130. Https://Doi.Org/10.24014/Sjme.V3i2.3897

Aida, N., Kusaeri, K., & Hamdani, S. (2017b). Karakteristik Instrumen Penilaian Hasil Belajar Matematika Ranah Kognitif Yang Dikembangkan Mengacu Pada Model PISA. Suska Journal Of Mathematics Education, 3(2), 130. Https://Doi.Org/10.24014/Sjme.V3i2.3897

Aini, R., Hadi, Y. A., Hamdi, Z., Husni, M., Studi, P., Guru, P., & Dasar, S. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Think Talk Write (TTW) Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDI NW Tanah Abro.

At Taufiq, D. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel.

Audinah, R., Dibyo Wiyono, B., & Hakim, M. (2024). Implementasi Bimbingan Klasikal Dengan Metode Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Manajemen Waktu Belajar Peserta Didik XI TFLM SMKN 5 Surabaya. Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Kebudayaan (JKPPK), 2(4). Https://Doi.Org/10.59031/Jkppk.V2i4.497

Fazwa, A., Ibrahim, L., & Salasiyah, C. Intan. (2024). KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS MELALUI MODEL PEMBELAJARAN THINK TALK WRITE DI SMPN 1 DARUSSALAM. PERISAI: Jurnal Pendidikan Dan Riset Ilmu Sains, 3(2), 201–210. Https://Doi.Org/10.32672/Perisai.V3i2.1274

Habibah Pasaribu, L. (2021). Peningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Kemandirian Siswa Melalui Pembelajaran Matematika Realistik. 05(02), 1902–1910.

Junaidi, R. (2019). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN STUDENT FACILITATOR AND EXPLAINING TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MATEMATIS.

Kusrina, T., & Eko Porwanto, B. (2023). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Talk Write ( TTW) Dapat Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Dan Prestasi Belajar Pada Mata Pelajaran IPS. In Journal Of Education Research (Vol. 4, Issue 3).

Lubis, N. A., Ahmad, N. Q., & J, Rahmani. (2018). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Creative Problem Solving Pada Materi SPLDV Di Kelas VIII SMP Negeri 2 Takegon. Jurnal As-Salam, 2(1), 22–32.

M. Makbul. (2022). METODE PENGUMPULAN DATA DAN INSTRUMEN {PENELITIAN.

Nur, I., Udiyah, M., & Pujiastutik, H. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Creative Problem Solving (CPS) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah IPA Kelas VII SMP Negeri 2 Tuban Implementation Of Creative Problem Solving (CPS) To The Problem Solving Ability IPA Class VII SMP Negeri 2 Tuban. Proceeding Biology Education Conference, 14(1), 540–544.

Pendidikan, J., & Konseling, D. (2023). Pentingnya Manajemen Waktu Dalam Meningkatkan Kualitas Belajar Mahasiswa (Vol. 5).

Pendidikan, J., Matematika, G., Basir, M., Afandi, A., & Angkotasan, N. (2023). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK TALK WRITE UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA PADA MATERI SISTEM PERSAMAAN LINIER DUA VARIABEL. 3(3).

Rahma, I. F., Rohanita Hasibuan, L., Julyanti, E., Irawan, B., & Hasanah, D. (2023). UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP BELAJAR MATEMATIKA DENGAN MODEL EXAMPLE NON EXAMPLE EFFORTS TO IMPROVE MATHEMATICS LEARNING CONCEPTS ABILITY USING EXAMPLE NON EXAMPLE MODELS.

Retnowati, P., & Ekayanti, A. (2021). THINK TALK WRITE SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA.

Salaka, C., Molle, J. S., & Gaspersz, M. (2022a). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK TALK WRITE UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI SISTEM PERSAMAAN LINIER TIGA VARIABEL. Jurnal Pendidikan Matematika Unpatti, 3(2), 66–70. Https://Doi.Org/10.30598/Jpmunpatti.V3.I2.P66-70

Salaka, C., Molle, J. S., & Gaspersz, M. (2022). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK TALK WRITE UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI SISTEM PERSAMAAN LINIER TIGA VARIABEL. Jurnal Pendidikan Matematika Unpatti, 3(2), 66–70. Https://Doi.Org/10.30598/Jpmunpatti.V3.I2.P66-70

Septian, A. (2017). Penerapan Geogebra Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Suryakancana. Prisma, 6(2), 180–191. Https://Doi.Org/10.35194/Jp.V6i2.212

Siregar, M. D., Dewa, I., & Partha, P. (2020). Mengatasi Masalah Belajar Membaca Melalui Tutor Di SD Negeri 2 Selong. In Jurnal Konseling Pendidikan Siregar; Partha (Vol. 4, Issue 1).

Sormin, E. R., & Pasaribu, L. H. (2023). Peningkatan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa Terhadap Pembelajaran Matematika Dengan Metode Problem Solving. PRISMA, 12(1), 295. Https://Doi.Org/10.35194/Jp.V12i1.3126

Sriyanti Konoras, R., Eka Chandra, F., Afandi, A., Studi Pendidikan Matematika, P., Khairun, U., & Author, C. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV). 11(1), 2022.

Sriyanti Konoras, R., Eka Chandra, F., Afandi, A., Studi Pendidikan Matematika, P., Khairun, U., & Author, C. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV). 11(1), 2022.

Sulistio, A., Pd, M. I., & Haryanti, N. (2022). MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF (COOPERATIVE LEARNING MODEL) PENERBIT CV.EUREKA MEDIA AKSARA.

Triansyah, B. (2022). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN STUDENT FACILITATOR AND EXPLAINING TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MATEMATIS SISWA KELAS VIII Mts HAFIZUL IKHSAN AEK PAING THE EFFECT OF THE STUDENT FACILITATOR AND EXPLAINING LEARNING MODEL ON CRITICAL THINKING ABILITY MATHEMATICS OF CLASS VIII Mts HAFIZUL IKHSAN AEK PAING INDAH FITRIA RAHMA 1 , SITI SUHARNI SIMAMORA 2 , SHENA 3.

Wahyuni, S., & Pasaribu, L. H. (2022). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Motivasi Siswa Melalui Pembelajaran Matematika Realistik. 06(02), 1694–1707.

Widodo, S., & Kartikasari. (2017). Sekolah Dasar Dengan Model Creative Problem Solving ( Cps ). Jurnal PRISMA Universitas Suryakancana P, VI(1), 57–65.