ANALISIS MODEL PEMBELAJARAN PjBL DALAM MEMBANGUN PEMBELAJARAN MATEMATIKA DAN PENERAPAN P5 PADA KURIKULUM MERDEKA

Siratul Kholifah
Ahmad Yani T


DOI: https://doi.org/10.29100/jp2m.v10i2.6863

Abstract


The research, which focuses on Project Based Learning (PjBL), aims to foster character and learning independence in students and still refers to the Pancasila Student Profile. This study uses a qualitative descriptive methodology. The sample in this study was taken using non-probability sampling techniques. In accordance with the findings of the research using a project-based learning model, the initiative to improve the profile of Pancasila students at SMP Negeri 3 Sungai Pinyuh was carried out with a project-based learning model. This can be seen from the activities in the P5 activity with the theme of Local Wisdom, namely the manufacture of West Kalimantan's typical food, Spicy Porridge. In addition, the Project Based Learning learning model can be applied to mathematics learning as a novelty in mathematics learning, namely the creation of posters for grade VII ratio materials


Keywords


Project Based Learning (PjBL); P5; Kurikulum Merdeka

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Adiarta, I. G. M., Candiasa, I. M., & Dantes, G. R. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Laps- Heuristic Terhadap Hasil Belajar TIK Ditinjau Dari Kreativitas Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Payangan. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 4(1).

Ali, M., Netriwati, N., & Dewi, N. R. (2021). Pengaruh model pembelajaran laps-heuristik dengan time token arends terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis. Pythagoras: Journal of The Mathematics Education Study Program, 10(2), 158-164.

Astuti, D., & Syafitri, E. (2020, October). Pengaruh Model Pembelajaran Laps (Logan Avenue Problem Solving)-Heuristik Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sma Negeri 1 Air Joman. In Seminar Nasional Multi Disiplin Ilmu Universitas Asahan.

Azwardi, G., & Sugiarni, R. (2019). peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis melalui model pembelajaran LAPS-heuristik. Pi: Mathematics Education Journal, 2(2), 62-68.

Berutu, D. M., Muhammad, I., & Herizal, H. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Logan Avenue Problem Solving-Heuristic Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Badar. Jurnal Pembelajaran Dan Matematika Sigma (JPMS), 7(2), 60-69.

Chavez, J. A. (2007). Enlivening Problems with Heuristics Through Learning Activities and Problem Solving (LAPS). Learning Science and Mathematics, SEAMEO RECSAM, Issue 2, 1-8

Darma, Y., & Sujadi, I. (2014). Strategi heuristik dengan pendekatan metakognitif dan investigasi terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis ditinjau dari kreativitas siswa madrasah aliyah. Jurnal Pendidikan MIPA Universitas Lampung, 15(2), 121177.

Dewi, K. D. A., Citra, I. P. A., & Wesnawa, I. G. A. (2024). Tingkatkan Aktivitas Belajar Geografi: Implementasi Model Project-Based Learning dengan Media Aplikasi Canva di Kelas X SMA N 1 Seririt. Journal on Education, 6(4), 18338-18346.

Hoona, T.H., Kee, K. L., and Singh, P (2013). Learning Mathematics Using Heuristic Approach.

Procedia - Social and Behavioral Sciences, 90. 862-869.

Hoona, T.H., Kee, K. L., and Singh, P (2013). Learning Mathematics Using Heuristic Approach.

Procedia - Social and Behavioral Sciences, 90. 862-869.

Husna, R., Roza, Y., & Maimunah, M. (2021). Identifikasi Kesulitan Guru Matematika Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(2), 428-436.

Jumramiatun, J., Sowanto, S., & Mikrayanti, M. (2020). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal cerita pada pokok bahasan program linear. SUPERMAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 45-62.

Kurniati, P., Kelmaskouw, A. L., Deing, A., Bonin, B., & Haryanto, B. A. (2022). Model proses inovasi kurikulum merdeka implikasinya bagi siswa dan guru abad 21. Jurnal Citizenship Virtues, 2(2), 408-423

Marpaung, Y. 2003. Pembelajaran Matematika yang Menyenangkan. Makalah Seminar Nasional Komperda Himpunan Matematika Indonesia Wilayah Jawa Tengah dan DIY. Surakarta

Mulyadin, E. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe GR (Group Resume) Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X Pada Pokok Pembahasan Nilai Mutlak. JEMS: Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 6(1), 19-22.

Novitasari, N. T., & Shodikin, A. (2020). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Logan Avenue Problem Solving (LAPS-Heuristik) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah pada Soal Cerita Barisan dan Deret Aritmetika. Jurnal Tadris Matematika, 3(2), 153-162.

Novotná, J. et al. (2014). Problem Solving in School Mathematics Based on Heuristic Strategies.

Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, Vol. 7, No. 1, 1-6

Pramita, D., & Rusmayadi, M. (2018). Pengaruh strategi heuristik pada pendekatan pemecahan masalah dalam pembelajaran matematika kelas VIII SMP. JTAM (Jurnal Teori dan Aplikasi Matematika), 2(2), 157-161.

Rosiyanti, H., & Muthmainnah, R. N. (2018). Penggunaan Gadget sebagai sumber belajar mempengaruhi hasil belajar pada mata kuliah matematika dasar. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 4(1), 25-36.

Samad, A. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Laps-Heuristik Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas Viii Di Smp Negeri 4 Sungguminasa. Elips: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 108-123.

Santoso, W. Y. (2024). Penerapan Profil Pelajar Pancasila Melalui Problem Based Learning di Sekolah Menengah Pertama Kha Thohir. De Cive: Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 4(8), 282-290.

Sari, L. A. (2019). Efektivitas Pendekatan Bridging Analogy Dengan Model Pembelajaran Laps- Heuristik Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik (Doctoral Dissertation, Uin Raden Intan Lampung).

Scoenfeld, Alan H (1980). Heuristic in the Classromm, dalam Krulik, S. dan Reys, Robert E. (Eds).

Problem Solving in School Mathematic. Virginia : NCTM

Septiani, A., Lukman, H. S., & Agustiani, N. (2022). Penerapan Model Pembelajaran LAPS-Heuristic Dengan Pendekatan RME Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 2599-2608.

Siagian, Muhammad Daut. 2016. Kemampuan Koneksi Matematik Dalam Pembelajaran Matematika, dalam MES (Journal of Mathematics Education and Science) Jakarta: CV. Rajawali.

Solikah, A., & Himmah, W. I. (2019). Keefektifan model pembelajaran Means Ends Analysis dengan strategi heuristik terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika. Hipotenusa: Journal of Mathematical Society, 1(1), 1-8.

Sriasih, N. W, Syahruddin., & Japa, I.G.N (2014). Pengaruh Keterampilan Pemecahan Masalah Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III SD Negeri 1 Banyuning. e-Journal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD, 2(1), 1-10.

Sumatini, T. S. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP Garut, 8 (3).

Tambunan, H. (2018). Impact of Heuristic Strategy on Students’ Mathematics Ability in High Order Thinking. International Electronic Journal of Mathematics Education. Vol. 13, No. 3, 321-328

Tambunan, H. (2019). The Effectiveness of the Problem Solving Strategy and the Scientific Approach to Students’ Mathematical Capabilities in High Order Thinking Skills. International Electronic Journal of Mathematics Education.Vol. 14, No. 2, 293-302

Utari, D. R., Wardana, M. Y. S., & Damayani, A. T. (2019). Analisis kesulitan belajar matematika dalam menyelesaikan soal cerita. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 534-540.

Wasserman, N. H. (2010). Inside The Uteach Progam: Implications for Research in Mathematics Teacher Education. Journal of Mathematics Education at Teachers Collage, Spring Summer 2010 Volume 1.

Widiana, S. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Laps-Heuristic Berbantuan Software Precalculus Terhadap Penalaran Matematis Ditinjau Dari Tingkat Kreativitas Siswa. 5(1), 43–54. http://www.akrabjuara.com/index.php/akrabjuara/article/view/919

Yamin, M. (2013). Strategi dan Metode dalam Model Model Pembelajaran. Jakarta: Press Goup. Yurinda, B., & Widyasari, N. (2022). Analisis Technological Pedagogical Content Knowledge (Tpack)

Guru Profesional Dalam Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 8(1), 47-60