PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF BERBASIS ANDROID PADA MATERI RELASI DAN FUNGSI KELAS VIII SMP MENGGUNAKAN KODULAR

Nur Insan Ramadhani
Berahman Berahman
Ikmawati Ikmawati
Usfandi Haryaka


DOI: https://doi.org/10.29100/jp2m.v10i2.6545

Abstract


The field of learning is greatly influenced by technological advances, and mathematical skills are no exception. This research aims to share alternatives in delivering relation and function material for grade VIII junior high school students through an assessment of the validity and practicality of interactive learning media based on Kodular. The development of this product explores the stages of the 4D model (Definition, Design, Development, Dissemination). At the Definition stage, the initial analysis showed minimal enthusiasm and involvement of students and teacher-centered learning, so it was deemed necessary to innovate, namely an interactive learning application resulting from development using Kodular. The Design stage, designing a prototype by compiling test standards based on the formulation of learning objectives, choosing the Kodular website as the main platform with APK format, creating a learning application product called Math Voyager. At the Develop stage, students calculate and evaluate the Math Voyager learning media, which is validated by media and material experts. Analysis of the trial results using the Aiken V index. The validation value from the material expert is 0.72, the validation value from the media expert is 0.92, and the practicality value is 0.66. All of these index values are greater than 0.4 so it can be concluded that Math Voyager is valid and practical. The Disseminate stage, distributes Math Voyager to users via the Google Drive platform. This dissemination effort is carried out so that the Math Voyager media can be accessed by teachers and students.

Keywords


Kodular; Media Pembelajaran Interaktif; Relasi dan Fungsi

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Agustina, L., & Rusmana, I. M. (2019). Pembelajaran Matematika Menyenangkan dengan Aplikasi Kuis Online Quizizz. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Sosiomadika, 2(1), 1–7.

Amir, Z., & Risnawati. (2013). Psikologi Pembelajaran Matematika (1st ed.). Aswaja Pressindo.

Belladina, N., Handayanto, A., & Shodiqin, A. (2019). Efektifitas Model Pembelajaran Problem Based Learning dan Quantum Berbantuan Geogebra terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Trigonometri Kelas X. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(6), 323–331.

Cahyadi, A. (2019). Pengembangan Media dan Sumber Belajar Teori dan Prosedur (1st ed.). Penerbit Laksita Indonesia.

Dj Wares, F. R., Djakaria, I., Usman, K., & Bito, N. (2021). Pengaruh Penggunaan Multimedia Pembelajaran Interaktif‘ Terhadap Hasil Belajar‘Siswa Pada Materi‘Bola Kelas IX di SMP Negeri 2 Gorontalo. Laplace : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 211–225.

Effendi, M. M., Cahyono, H., & Ummah, S. K. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbantuan Aplikasi Kodular Untuk Mengidentifikasi Respon Siswa. JP2M (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika), 9(1), 52–65.

Hidayat, M. T., & Zakaria, Y. (2023). Pembuatan Aplikasi Matematika Berbasis Android Menggunakan Kodular Sebagai Alat Bantu Pembelajaran. ICT Learning, 7(1), 1–9.

Ikmawati, Yusuf, M., Putra, F. P., Ramadhan, D. R., & Ramadhani, N. I. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Sebagai Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Paket C. ASIMETRIS: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 4(2), 094–102.

Karimah, N. I., Setiyani, S., & Raharjo, J. F. (2021). Pemanfaatan Menara Hanoi Sebagai Media Pembelajaran Pola Bilangan Di Smp 11 Kota Cirebon. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 396–401.

Kartika, Y., Husnidar, H., & Hayati, R. (2023). Pengembangan Aplikasi Pembelajaran Digital berbasis Android Menggunakan Kodular pada Mata Kuliah Geometri. Asimetris: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 4(2), 103–109.

Kustandi, C., & Darmawan, D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran (1st ed.). Kencana.

Mahuda, I., Meilisa, R., & Nasrullah, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Berbantuan Smart Apps Creator Dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(3), 1745.

Pasambo, E., & Radia, E. H. (2022). Meta Analisis Pengaruh Multimedia Sebagai Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3257–3267.

Retnawati, H. (2016). Analisis Instrumen Kuantitatif Instrumen Penelitian (Pertama). Parama Publishing.

Rismayanti, T. A., Anriani, N., & Sukirwan, S. (2022). Pengembangan E-Modul Berbantu Kodular pada Smartphone untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 859–873.

Sidiq, U., & Choiri, M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. In A. Mujahidin (Ed.), Journal of Chemical Information and Modeling 53(9).

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Research & Development (R&D) (19th ed.). CV. Alfabeta.

Sulasteri, S., Rusydi Rasyid, M., & Akhyar, M. (2018). the Effect of the Use of Learning Media Based on Presentation Media on Interest and Mathematical Learning Outcomes. MaPan, 6(2), 221–236.

Syam, B. M., & Izzati, N. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran menggunakan Construct 2 pada Materi Relasi dan Fungsi untuk Kelas VIII SMP. Jurnal Eksakta Pendidikan (Jep), 4(2), 114. https://doi.org/10.24036/jep/vol4-iss2/498

Syamsiani. (2022). Transformasi Media Pembelajaran Sebagai Penyalur Pesan. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa Dan Pendidikan, 2(3), 35–44.

Thiagarajan, S., Semmel, D. S., & Semmel, M. L. (1974). Instructional development for training teachers of exceptional children: A sourcebook. Journal of School Psychology, 14(1), 75.

Tohir, M., As’ari, A. R., Anam, A. C., & Taufiq, I. (2022). MATEMATIKA SMP/MTs KELAS VIII (Drajat (ed.)). Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi.