PENGARUH MEDIA KARTU DOMINO TERHADAP KEMAMPUAN HOTS PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA KELAS IV SEKOLAH DASAR

Ria Agustin Setya Sakti Pratama
Fitri Alyani


DOI: https://doi.org/10.29100/jp2m.v10i2.6035

Abstract


This study seeks to prove whether or not there is an influence of domino card media on higher order thinking abilities (HOTS) in Mathematics subjects in class IV elementary school. A quasi-experimental design employing a quantitative method was utilized. A posttest-only non-equivalent control group design was the research design applied. Class IV students, totaling 64, were the sample used in this research, divided into two classes: the experimental class and the control class. The method of data collecting uses saturated sampling. Data collection is carried out through test instruments that include HOTS indicators. Testing shows that there is an influence on students' higher order thinking skills (HOTS) between the control class and the experimental class. According to data analysis, it is proven that there is an influence of the implementation of domino cards on HOTS abilities in fourth grade elementary school mathematics lessons.

Keywords


Domino Cards; HOTS capability; Math

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Abqari, F. T., Bambang Irawan, E., & Sa’dijah, C. (2018). Media Permainan Kartu Domino

untuk Meningkatkan Keterampilan Berhitung Konversi Pecahan Desimal Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan: Teori dan Pengembangan, 3(9), 1190-1199.

Amanda, L., Yanuar, F., & Devianto, D. (2019). Uji Validitas dan Relibilitas Tingkat

Partisipasi Politik Masyarakat Kota Padang. Jurnal Matematika UNAND, 8(1), 179188.

Amir, A. (2016). Penggunaan Media Gambar Dalam Pembelajaran. Jurnal Ektaka, 2(1), 3440.

Andriani, R., Dewi, K., Qurotul A’eni, E., & Wijaya, T. T. (2023). The effect of project-based

learning model to improve the ability of HOTS on science in elementary school. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 16(1), 45283. https://doi.org/10.21831/jjpip.vxxxx.x00000

Anugerah Rahmadhani, V., Quro, U., & Muhammadiyah DrHamka, U. (2022). Pengaruh

Media Audio Visual Animaker Terhadap Prestasi Belajar IPA Pada Siswa Kelas IV. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4). https://doi.org/10.31949/jcp.v8i2.2967

Arum Aprilianti, D., & Irma Setianingsih, A. (2023). Penagaruh Media Pembelaajaran Krtu

Domino Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa. Tsaqifa Nusantara, 2(2), 139-151. Aspini (2020). Implementasi Pembelajaran PBL Berbantuan Media Kartu Soal Untuk

Meningkatkan Kemampuan HOTS Pada Siswa Kelas VI SD. Jurnal EDUTECH Universitas Pendidikan Ganesha. Vol. 8 No. (1) pp. 72-79

https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEU Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2013). Research Methods in Education. Routledge.

https://doi.org/10.4324/9780203720967

Dinda, A., Nissa, A., & Hidayanti, K. (2023). Analisis Asesmen HOTS (Higher Order

Thingking Skill) Dalam Pembelajaran Matematika. Media Informasi Penelitian Kabupaten Semarang, 5(1). https://doi.org/10.55606/sinov.v5i1.603

Dodiet Aditya Setyawan, I. (2021). Petunjuk Praktikum Uji Normalitas & Homogenitas Data

Dengan SPSS. Tahta Media

Fauziah Siregar, N., Yanty, E., & Nasution, P. (n.d.). Prosiding Seminar Nasional Tadris

(Pendidikan) Matematika Pembelajaran Matematika Berbasis Higher Order Thinking Skills. http://prosiding.iaincurup.ac.id/index.php/cacm

Saraswati P & Agustika G. (2020). Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Dalam

Menyelesaikan Soal HOTS Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar 4(2) 257-269.

Hanafi, M., Wulandari, K. N., & Mah, N. ’. (2019). Analisis Kemaampuan Siswa Dalam

Menyelesaikan Soal High Order Thinking Ditinjau Dari Kemampuan Matematis Siswa. https://jurnal.umt.ac.id/index.php/cpu/index.

Handayani N, D., Sugiarti & Rahmadina, P. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Matematika

Menggunakan Kadoma (Kartu Domino Matematika) Pada Peserta Didik Kelas IV. Jurnal Pendidikan Modern. 8(3). 128 – 134.

Khairunnisa, K., Sari, F. F., Anggelena, M., Agustina, D., & Nursa’adah, E. (2022).

Penggunaan Effect Size Sebagai Mediasi dalam Koreksi Efek Suatu Penelitian. Jurnal Pendidikan Matematika (Judika Education), 5(2), 138–151.

https://doi.org/10.31539/judika.v5i2.4802 Kristin, F., & Rahayu, D. (2016). Pengaruh Penerapan Model Disovery Learning Terhadap

Hasil Belajar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(1), 84.

https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2016.v6.i1.p84-92

Kurnia Suryapuspitarini, B. (2018). Analisis Soal-Soal Matematika Tipe Higher Order

Thinking Skill (HOTS) pada Kurikulum 2013 untuk Mendukung Kemampuan Literasi Siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika

https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/ Kusuma, E. D. (2021). Pengembangan Media Crossword Puzzle Berbasis HOTS pada

Pembelajaran Tematik. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(1), 257–270.

https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i1.223 Mariani, R., Ansori, H., & Mawaddah, S. (2021). Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi

Menurut Teori Anderson dan Krathwohl Pada Siswa SMP Kelas IX. Jurnal Mahasiswa Pendidikan Matematika, 1(1). http://jtam.ulm.ac.id/index.php/jurmadikta

Nurfitriyanti, M., & Lestari, W. (2016). Penggunaan Alat Peraga Kartu Domino Terhadap

Hasil Belajar Matematika. JKPM, 1(2), 247–256.

Panda, F, M & Djarwo, F. (2021). Model Team Game Tournament (TGT) Bebantuan Media

Kartu Soal Berbasisi HOTS Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia. 9(2), 2021. http://ejournal.uncen.ac.id/index.php/JIPI

Ratri, W. A., & Azhar, E. (2022). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Tipe

HOTS Menggunakan Prosedure Newman. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 1544715456.

Musrikah. (2018). High Order Thingking Skill (HOTS) Untuk Anak Sekolah Dalam

Pembelajaran Matematika. Martabat: Jurnal Perempuan dan Anak, 2(2), 340-360. (http://www.fisikaunesa.net/ojs/index.php/JPFA/article/view/63/55

Usmadi. (2020). Pengujian Prasyarat Analisis Uji Homogenitas dan Uji Normalitas. Inovasi

Pendidikan, 7(1), 50–62.

Yulianto, A., Sufiati, N., & Rokhima, N. (2022). Penggunaan Media Flip Chart terhadap

Minat Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran IPA Kelas IV SD Inpres 18 Kabupaten Sorong. Jurnal Papeda, 4(1), 41 – 46.